عنوان سال 1402

اوقات شرعی



مراسم رونمایی از ۱۱۰ کتاب هزار تومانی کودک و نوجوان با کوشش سازمان تبلیغات اسلامی و انتشارات امیرکبیر با حضور حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، مصطفی رحماندوست، علیرضا برازش، مدیر مسئول انتشارات امیرکبیر، بیوک ملکی و جمعی از شاعران و نویسندگان و تصویرگران این مجموعه ۱۱۰ جلدی، در مجموعه فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد. حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی در این مراسم به نگاه قرآن به تربیت انسان اشاره کرد و گفت: در میان موجودات، انسان است که می‌تواند بفهمد و برای فهم بیشتر تربیت شود. در واقع در تربیت نفس، تربیت فرد توسط دیگران و استمرار تربیت شخص مطرح شده است. تربیت، واژه بسیار گران‌قدری است که از طفولیت آغاز می‌شود و محتوای آموزشی که در کودکی آموخته می‌شود از مانایی بالایی برخوردار است. مخصوصاً در جهان امروز که حافظه و استفاده از آن در حال کنار رفتن است و همه با استفاده از ابزارها و کامپیوتر به اطلاعات دسترسی دارند.

حمایت سازمان تبلیغات اسلامی از نویسندگانی که با نگاه معنایی و الهی کار می‌کنند
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی توضیح داد: نوع یادگیری در کودک به گونه‌ای است که او می‌خواهد درباره همه چیزهایی که در مقابلش است اطلاعات و دامنه ذهنی خود را افزایش دهد و همواره نوع کلام و الفاظی که استفاده می‌کند رو به پیشرفت است. در این زمان نقش پدر و مادر، نویسندگان و معلمان در تعلیم و تربیت فرزندان نمایان می‌شود. حجت‌الاسلام سید مهدی خاموشی با تاکید بر لزوم توجه به تعالیم قرآن به‌عنوان کتاب راهنما گفت: اگر کلام خودمان را با کلام خدا گره نزنیم اثری که تولید می‌کنیم وزنی ندارد هرچه مقدار این گره بیشتر و عمیق‌تر باشد وزن اثر ما هم بیشتر می‌شود. در این زمینه از نویسندگان تقاضا دارم آن‌چنان که در فن و علم خود پیشرفت می‌کنند در شناخت قرآن هم بکوشند ما حاضریم از نویسندگانی که با نگاه معنایی الی‌اللهی کار می‌کنند حمایت کنیم. نسل جدید را باید با عزت، تربیت کنیم تا از کیان انقلاب اسلامی ایران حمایت کنند و نویسندگان می‌توانند با توانمندی خود این موضوع را به کودکان و نوجوانان انتقال دهند.

بهره گیری از هنر تصویرگران مختلف
بیوک ملکی از شاعران نوجوان نیز در این مراسم به تصویرگری این مجموعه ۱۱۰ جلدی پرداخت و گفت: در زمان آغاز این پروژه تصمیم داشتیم از تصویرگرانی که قبلاً کتاب زیادی تولید نکرده بودند و به نوعی تازه‌کار بودند استفاده کنیم البته در کنار این تصویرگران غیرحرفه‌ای از افرادی هم که تجربه زیادی در حوزه تصویرگری داشتند و جزو تصویرگران شاخص محسوب می‌شدند بهره‌مند شدیم. آنها با تواضع و فروتنی حاضر شدند که کارشان در کنار کار افرادی که غیرحرفه‌ای بودند در این مجموعه منتشر شود و این تواضع و فروتنی ستودنی است.

افزایش آمار مطالعه با تولید کتاب‌های ارزان
مصطفی رحماندوست از نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان و از مدیران تولید این پروژه نیز در این مراسم گفت: در زمانی که متوسط تیراژ در کشورمان به ۴۲۰ نسخه رسیده است به این فکر افتادیم که قدم مثبتی در زمینه تولید کتاب با کیفیت و کمیت مناسب برای بچه‌ها برداریم. وی در ادامه یادآوری کرد: واقعیت این است که آمار مطالعه در کشور ما پایین است و افرادی که به دروغ آمار مطالعه را بالا بیان می‌کنند باید بدانند که اگر میزان مطالعه در کشور ما بالا بود هرگز متوسط تیراژ کتاب به ۴۲۰ نسخه نمی‌رسید. بزرگان و مسئولین فرهنگی ما هنوز به این نتیجه نرسیده‌اند که مطالعه نکردن در کشور ما یک مشکل است؛ اما ما به این نتیجه رسیده‌ایم و تلاش می‌کنیم در این راستا قدمی برداریم. بنابراین اقدام به تولید ۱۱۰ عنوان کتاب کودک با قیمت هزار تومان کرده‌ایم تا بهانه افرادی که معتقدند کتاب گران است و گرانی کتاب را عاملی برای کاهش مطالعه قلمداد می‌کنند، از بین ببریم.

مطالعه نکردن در کشور ما یک مشکل است
این نویسنده و شاعر درباره مجموعه ۱۱۰ کتاب هزار تومانی کودک توضیح داد: هدف ما در این پروژه تولید کتاب ارزان بود. بر این اساس از ۴۶۷ کتابی که به دست ما رسید ۱۱۰ کتاب برای چاپ انتخاب شد که شامل ۲۱ شعر و ۸۹ قصه بود. در این مجموعه ۱۱۰ کتاب کودک تألیفی داریم که نه ترجمه است و نه قیمت بالایی دارد و ما این ۱۱۰ کتاب را در یک پک با قیمت صد هزار تومان عرضه می‌کنیم و می‌خواهیم با این کار لذت مطالعه را در بین مخاطبان ایجاد کنیم تا به این وسیله آمار مطالعه در کشورمان افزایش یابد.
وی در ادامه سخنانش از کمک شایان انتشارات امیرکبیر و سازمان تبلیغات اسلامی یاد کرد و گفت: در مذاکراتی که با آقای برازش به‌عنوان مدیر انتشارات امیرکبیر داشتیم، وی پذیرفت که در چاپ نخست این کتاب‌های هیچ‌گونه سودی نبرد. همچنین نویسندگان، شاعران و تصویرگران هم حاضر شدند با حداقل قیمت با ما همکاری کنند و سودشان را در چاپ‌های بعدی بگیرند و به این ترتیب ما موفق شدیم در عرض هفت ماه گذشته اتفاق خوبی در دنیای کتاب رقم بزنیم. رحماندوست با بیان اینکه ما به‌عنوان افرادی که می‌خواهیم مردم کتاب بخوانند باید به دنبال این باشیم که کتاب ارزان تولید کنیم، یادآوری کرد: به یاد دارم در آغاز انقلاب برای اینکه قیمت کتاب‌هایم بالا نرود آنها را برای تصویرگری به تصویرگران نمی‌دادم و از همان تصاویری که در مجلات برای شعرهای من استفاده می‌شد، بهره می‌بردم و کتاب‌ها را با قیمت کم و شمارگان بالا منتشر می‌کردیم. الان قیمت‌ها افزایش یافته است و شمارگان کاهش. شاعر «صد دانه یاقوت» اظهار امیدواری کرد: با به ثمر رسیدن این پروژه، همه دست‌اندرکارانش انرژی لازم را برای ادامه دادن آن در سال‌های آینده داشته باشند. همچنین بقیه ناشران هم به انجام دادن چنین کارهای روی آورند و من حاضرم با هر ناشری که در این زمینه فعالیت کند همکاری داشته باشم. به ثمر رسیدن این پروژه سبب شده که من امسال با انرژی مضاعفی به استقبال بیست و نهمین بین‌المللی کتاب تهران بروم.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی