حجت‌الاسلام محسن قرائتی

طلاب از ابتدای طلبگی باید با قرآن انس داشته باشند

رییس ستاد اقامه نماز گفت: طلاب از ابتدای طلبگی باید با قرآن انس داشته باشند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در محفل انس با قرآن و گردهمایی ویژه طلاب و روحانیون شهرستان آران و بیدگل در حوزه امیرالمومنین(ع) این شهرستان، با اشاره به اینکه اگر نیت خالص باشد ارزشمند است، گفت: باید از خدا درخواست اخلاص کرد چرا که اخلاص گرفتنی است.

وی با اشاره به اینکه براساس تحقیقات، دانشجویان دانشگاه تهران روزانه به طور میانگین ۴ ساعت مطالعه دارند، گفت: اگر دانشجویان ۴ ساعت درس می خواند طلبه باید بیشتر از دانشجو درس بخواند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، گفت: در درس خواند تصمیم بگیرید چهار شرط داشته باشد، چرا که آنچه می خوانید باید واجب باشد و یا لاقل مستحب باشد و یا مشکل جامعه را حل کند و یا حداقل مشکل فرد را حل کند و این درحالی است که خیلی از پژوهش ها و تحقیقات لغو است، از این رو بیشتر عمر ما برای لغو سوخت رفته است.

وی افزود: از زمان و فرصت ها باید نهایت استفاده و بهره برداری داشت و درس را در تابستان به بهانه گرمی هوا نباید تعطیل کرد، اگر روز گرم است و نمی توانید درس بخوانید شب ها درس بخوانید و یا به بصورت اردو دسته جمعی از محل خود به محلی خوش آب و هوا مسافرت کنید و در آنجا درس را ادامه دهید، بنابراین زمان درس و مکان درس خواندن را عوض کنید اما درس نبایدتعطیل شود.

رییس ستاد اقامه نماز، اظهار داشت: یکی از افتخارات من این است که ۱۵ ساله بودم که طلبه شدم و با وجود اینکه پنجشنبه ها حوزه تعطیل بود، اما من تصمیم گرفتم هیچ روزی را تعطیل نکنم، تابستان زمان و مکان را عوض می کردم تا درس را تعطیل نکنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، ادامه داد: دانشجویان نیز طی ۴ سال تحصیل خود در دانشگاه بیشتر از ۹ ماه درس مفید ندارند، چرا که طی این ۴ سال هر سال ۳ ماه تابستان جمعا یکسال از ۴ سال دانشگاه تابستان است.

وی افزود: در تحقیقاتی که انجام داده ام متوجه شدم دانشجویان در دانشگاه ۱۸ ماه بیشتر در نمی خوانند و از ۱۸ ماه نیز ۹ ماه آن درس مفید نیست که هیچ سودی برای دانشجو ندارد و این شعار غلطی است که انسان هرچه را بداند بهتر از این است که نداند، این شعار ضد قرآن است، امام صادق(ع) می فرماید اگر شعاری ضد قرآن بود آن را به دیوار بکوبید.

رییس ستاد اقامه نماز با تأکید براینکه هرچه می خوانید یا واجب باید باشد یا مستحب، مفید برای جامعه و یا حداقل برای فرد مفید باشد، گفت: مدرک گرایی ضربه به حوزه علمیه بود، برای مدرک درس نخوانید، اگر واقعا علم می خواهید به سراغ قرآن بروید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی با تأکید براینکه طلاب از ابتدای طلبگی باید با قرآن انس داشته باشند، عنوان کرد: تلاوت روزانه چند صفحه قرآن برای طلاب نیاز است و طلاب سالهای سوم و چهارم روزانه تفسیر یک آیه از قرآن را ببینند و نذر کنند اگر یک آیه را متوجه نشدند نخوابند.

وی افزود: حدیث است که روز قیامت درجه انسانها بر اساس قرآن است، پیامبر اکرم(ص) در احد می فرماید، هرشهیدی که قرآن را بلد است ابتدا به جنازه او قرآن می خوانم.

رییس ستاد اقامه نماز، گفت: مبلغی را برای هزینه تفسیر دادند و دنبال یک طلبه بودیم که یک دور تفسیر دیده باشد اما پیدا نشد و این درحالی بود که ۱۷ هزار نفر یک دور کفایه را خوانده بودند اما یک نفر یک دور تفسیر نخوانده است و این بی اعتنایی به قرآن است، در حالیکه قرآن ذکر است و علت گرسنگی برخی نیز به دلیل بی اعتنایی به قرآن است.

حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی، با اشاره به اینکه هنوز نگاه اطلاعاتی به قرآن نداشته ایم، گفت: در بحث قرآن و وزارت اطلاعات حدود ۲۰۰ آیه تا جزء ۲۰ قرآن در رابطه با کارهای اطلاعاتی در قرآن است.

وی یا تأکید بر درس خواندن طلاب، اظهار داشت: هرموقع از درس خواندن خسته شدید، ورزش کنید اما تماشاگر ورزش نباشید، همانگونه که تماشای پول، به دست آوردن پول نیست، تماشای ورزش نیز سلامتی نمی آورد چرا که تماشای ورزش به معنای آتش زدن عمر است.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .