آیت-الله-مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان:

انتقاد به فرد عادی با انتقاد به معصوم تفاوت دارد

امام جمعه موقت اصفهان گفت: انتقاد از مسؤولان به دو منظور است یا مسؤول اشتباه کرده و با انتقاد اصلاح می‌شود یا برای مردم شبهه‌هایی به وجود آمده و شبهه مردم حل می‌شود اما این انتقاد را نباید در کنار انتقاد از معصوم قرار داد.

به گزارش صاحب نیوز؛ آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار کرد: در سی و نهمین سالگرد دهه فجر قرار داریم و وارد چهلمین سالگرد آن می‌شویم و این انقلاب اسلامی از دید کارشناسان یک معجزه بود اما بقای این نظام اسلامی نیز خودش یک معجزه است چرا که خیلی‌ها معتقد بودند که انقلاب اسلامی تا پنج سالگی خود را نمی‌بیند و امروز هم می‌گویند اگر انقلاب به 40 سالگی برسد دیگر نمی‌شود کاری کرد و به کوری چشم دشمنان، این انقلاب تا ظهور حضرت مهدی(عج) ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با بیان این که در سال 57 آمریکا به دنبال جلوگیری از پیروزی انقلاب اسلامی بود، عنوان کرد: کودتایی که در نظر داشتند توسط بختیار انجام شود نیاز به 25 روز زمان برای اجرا داشت و ژنرال آیزن‌هاور توصیه‌هایی به او کرده بود اما امام خمینی(ره) اعلام کرده بودند که قصد عزیمت به ایران و قرار گرفتن در کنار یاران خود را داشتند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که آمریکایی‌ها از ورود امام به ایران هراس داشتند و قصد ترور امام خمینی در فرانسه را داشتند، مطرح کرد: بختیار برای جلوگیری از ورود امام، اعلام کرد که فرودگاه‌ها بسته است تا کودتا و در کنار آن نقشه ترور امام را اجرایی کنند اما لطف خدا، همه نقشه‌های دشمنان را نقش بر آب کرد و حضور مردم ایران در خیابان‌ها، همه را به حیرت انداخت.

مهدوی با بیان این که بختیار مجبور به باز کردن فرودگاه شد، تصریح کرد: بختیار اعلام کرد یا باید هواپیمای امام را منفجر کنند یا این که امام را به کیش بفرستند تا کودتا را پیروز و امام را ترور کنند، حضور مردم همه نقشه‌ها را خنثی کرد، اراده الهی اولین نکته‌ای بود که باعث پیروزی انقلاب شد و از ده‌ها سال پیش به اولیای الهی الهام شده بود که قرار است در ایران انقلابی شود.

وی با بیان این که آیت‌الله شاه‌آبادی استاد اخلاق حضرت امام، به امام اعلام کرده بود که شما انقلابی خواهید کرد و دشمنان عراق را برای جنگ با ایران تحریک می‌کند جوانان بسیاری شهید می‌شوند، خاطرنشان کرد: اهل بیت نیز از انقلابی در ایران خبر داده بودند که شخصی از قم قیام می‌کند و افرادی که اطراف او هستند چون پاره‌های آهن، از انقلاب دفاع می‌کنند و آن را به دست صاحب اصلی آن، امام زمان(عج) می‌رساند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که تدبیر حضرت امام(ره) دومین عامل پیروزی انقلاب اسلامی بود، یادآوری کرد: مردم و جوان‌هایی که بسیاری از آن‌ها شهید و جانباز شدند عامل مهم دیگری در پیروزی انقلاب اسلامی بودند، اگر مردم در توطئه سال 88 حدود 8 ماه صبر کردند تا فتنه‌گران مسیر خود را از دشمن جدا کنند و زمانی که از آن‌ها ناامید شدند، سفره آن‌ها را جمع کردند در فتنه اخیر، مردم اجازه ندادند کار به 8 روز هم برسد و توطئه را خنثی کردند.

وی با بیان این که روحیه جهادی و انقلابی، آخرین عامل پیروزی انقلاب اسلامی بود، بیان کرد: استاندار نامه‌ای به کلیه ادارات بنویسد و ادارات کارنامه عملکردی خود را در یک سال اخیر منتشر کنند و مشخص شود هر اداره در تقویت روحیه جهادی و انقلابی چه کرده است.

آیت الله مهدوی با بیان این که یک‌دهم نخبگان کشور، اصفهانی هستند، ادامه داد: تشکیل ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران، ترویج تفکر افراطی و سلفی، ملتهب نگه داشتن شرایط عراق و سوریه، تضعیف و محدود کردن قدرت دفاعی ایران و ضعیف کردن حزب‌الله 5 توطئه دشمن است.

وی با بیان این که در داخل نیز توسط فضای مجازی، قصد توطئه داخلی دارند، بیان کرد: ترویج فساد و منکرات، مطرح کردن شبهات، حذف تدریجی انقلابیون، ترویج حلقه‌های انحرافی و عرفانی و ترویج بهائیت و ترویج شایعات برای ناامیدی جوانان، از عمده کارهای دشمنان در فضای مجازی است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که باید سعی کنیم روی منافع ملی خود، تمرکز کنیم، عنوان کرد: دفاع از اسلام مهم‌ترین منافع ملی ماست و خواص جامعه نیز باید تلاش کنند تا مردم را با پیشرفت‌های انقلاب آشنا کنند، ظلم ستیزی و مقابله با آمریکا و زنده نگه داشتن شعارها و در عمل نیز اعتماد نداشتن به آمریکا و دفاع از مظلوم از جمله وظایف ماست.

وی با بیان این که حفظ اتحاد و حضور در صحنه از دیگر وظایف ماست، عنوان کرد: زنده نگاه داشتن یاد و خاطره امام و اهداف شهدا و جریان شناسی، استقامت و حراست از استقلال کشور، امید به نصرت الهی و بهبود وضع اقتصادی مردم که از دغدغه‌های رهبر انقلاب نیز هست از وظایف اصلی و اساسی ما باید باشد تا از اسراف و ورود قاچاق و کالاهایی که مشابه داخلی دارد، جلوگیری شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه‌ها اظهار کرد: خطبه‌های امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه همگی سرشار از دعوت به تقوای الهی است و آن چه در آخرت ذخیره مفیدی برای ماست، تقواست، خداوند متعال برای تربیت روحی و رشد معنوی دو کار انجام داده که یکی ارسال رسولان و حجت‌های الهی و دیگری نزول کتب آسمانی به‌خصوص قرآن کریم است.

وی با بیان این که انسان باید با استعانت از قرآن کریم و الگو قرار دادن انسان‌های کامل، خودش را تربیت کند، بیان کرد: پیامبر(ص) نیز فرمودند برای تربیت خود به قرآن و عترت چنگ بزنید و امروز می‌بینیم کسانی که تنها به قرآن تمسک جسته‌اند فهم درستی از قرآن ندارند و گروه‌های تکفیری و سلفی در برابر دیگر مسلمانان ایستاده‌اند و ادعا می‌کنند که زیر چتر قرآن هستند.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که قرآن برای همه انسان‌ها نازل شده است اما فهم آن مخصوص همه انسان‌ها نیست و درک راز و رمزهای قرآن، فوق درک بشری است، عنوان کرد: اگر می‌خواهیم درست تربیت شویم باید به قرآن و عترت توسل و تمسک داشته باشیم، عترتی که مفسر و توضیح دهنده قرآن هستند، زمانی که قرآن و عترت را چراغ راه خود قرار دهیم مطمئن باشیم گمراه نخواهیم شد.

وی با بیان این که خدا در سوره توبه می‌فرماید دائماً با امامان باشید، مطرح کرد: اهل بیت به مادرشان افتخار می‌کردند و اعلام می‌کردند در حالی که ما حجت همه مردم هستیم اما مادرمان فاطمه(س) حجت بر ما اهل بیت است، امام زمان(عج) می‌فرماید در مادرمان فاطمه(س) برای ما اسوه و الگویی است، ما برای زندگی خود به اسوه نیاز داریم و قرآن نیز به ما دستور داده است همیشه همراه امامان باشیم.

آیت الله مهدوی با بیان این که خداوند می‌فرماید ارتباط ما با امامان باید همیشگی و دائمی باشد، تصریح کرد: حضرت زهرا(س) الگوی خوبی برای ما هستند و می‌توانیم از رفتار ایشان، درس بگیریم، این که گفته می‌شود حتی به ائمه معصوم نیز می‌شود انتقاد کرد، انتقاد به یک فرد عادی با انتقاد به معصوم تفاوت دارد، معصوم الگوی ماست و ما باید رفتار خود را با او تطبیق دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در زمان اهل بیت به آن‌ها انتقاد می‌شد و حضرت امیر(ع) می‌گفتند به من انتقاد کنید، خاطرنشان کرد: این به این معنا نیست که حضرت به عصمت خود قائل نبودند و یا این که بخواهند خود را اصلاح کنند بلکه گاهی امام می‌خواهند شبهه کسی را پاسخ دهند و از همین رو می‌گویند مرا نقد کنید، این کار برای محکم‌تر کردن ایمان افراد است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که انتقاد از مسؤولان به دو منظور است، تأکید کرد: یا مسؤول اشتباه کرده و با انتقاد اصلاح می‌شود یا برای مردم شبهه‌های به وجود آمده و شبهه مردم حل می‌شود اما این انتقاد را نباید در کنار انتقاد از معصوم قرار داد چرا که آن‌ها نمونه کامل انسان و الگوهایی هستند که فرزندان بزرگواری را تربیت کرده‌اند.

وی با بیان این که رفتار اهل بیت برای ما درس است، یادآوری کرد: حضرت زهرا(س) همانند شیشه‌ای هستند که دور نور ولایت را گرفته‌اند و اجازه خاموش شدن آن را نمی‌دهند، حضرت زهرا(س) نور ظاهری مزار شریف خود را پنهان کردند اما نورافکن‌هایی را در طول تاریخ روشن کردند که کسی نمی‌تواند ادعا کند در صدر اسلام چه گذشته است.

آیت الله مهدوی با بیان این که حضرت زهرا(س) وصیت کردند که شبانه غسل داده شوند و مخفیانه و شبانه دفنشان کنند، تصریح کرد: حضرت می‌فرماید ای علی سلام مرا تا روز قیامت به فرزندان من برسان، امیدوارم خداوند رضایت حضرت زهرا(س) را شامل حال همه ما کند و رحمت ظاهری که همان باران است و رحمت باطنی که همان غفران گناهان است را شامل حال ما کند.