آیت‌الله سیدیوسف طباطبایی‌نژاد در خطبه‌های نماز جمعه اصفهان در ادامه مبحث خود پیرامون اعجاز قرآن در بعد دستورات اجتماعی اظهار داشت: یکی از دستورات اجتماعی قرآن ایجاد وحدت و نهی از تفرقه بوده است.

n00230767-r-b-014

وی با اشاره به باورهای موجود در بین اعراب آن زمان ادامه داد: اعراب جاهلی هر یک امتیازاتی برای

خود قائل بودند و همواره بر اساس آنها با هم می‌جنگیدند و بچه‌های خود را نیز از کودکی جنگجو بار می‌آوردند و یکی از دلایل عدم تمایل به داشتن دختر در بین اعراب نیز وجود این جنگ‌ها بود.

نماینده ولی‌فقیه در استان اصفهان با اشاره به اهمیت حفظ وحدت میان مسلمین تصریح کرد: هنر پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) هدایت مردمی جاهل، متعصب و بی‌سواد به سوی مکتب اسلام بود. مسئله حفظ وحدت و اتحاد میان جامعه تازه تأسیس برای پیامبر از چنان اهمیتی برخوردار بود که ایشان میان همه مسلمین عقد اخوت بستند و خود نیز با علی (علیه السلام) عقد برادری بست. پیامبر در جای دیگر فرمودند: هیچ امتی نبود که بعد از پیامبری که میانشان مبعوث شد اختلاف پیشه کردند مگر اینکه به غلبه اهل باطل بر اهل حق منجر شد. اساساً یکی از علل مهم توصیه انبیاء و ائمه به مسئله «تقیه» همین بیم آن‌ها از ایجاد و گسترش تفرقه میان مسلمانان بوده است زیرا انبیاء و ائمه هیچ گاه از مرگ نمی‌ترسیده‌اند.

 

همه مشکلات مسلمانان ناشی از اختلاف است

وی افزود : قرآن کریم می‌فرماید اگر دو طایفه از مسلمانان با هم اختلاف کردند بین آنها را اصلاح کنید و اگر تشخیص دادید یکی از آنها در حال ظلم است با ظالم بجنگید تا دست از ظلم بردارد.

امام جمعه اصفهان همه مشکلات مسلمانان را ناشی از اختلاف دانست و افزود: دشمن همواره سعی کرده این اختلافات وجود داشته باشد.

 

حمایت ایران از یمن و سوریه که حمایت از طرف مظلوم است مطابق با قرآن است

وی با بیان اینکه اختلاف به جز شکست چیزی در پی ندارد، تصریح کرد: مسئله وحدت و مخالفت با تفرقه و جدایی مسلمانان در قران نیز بسیار برجسته است چنانچه قرآن به صراحت فرموده است «به درستی مؤمنین با یکدیگر برادرند»؛ «اگر دو طایفه از مسلمین در حال جنگ هستند سعی کنید میانشان صلاح برقرار سازید و اگر تشخیص دادید یکی در حال ظلم به دیگری است شما طرف مظلوم را بگیرید. حمایت ایران از یمن و سوریه که حمایت از طرف مظلوم است مطابق با قرآن است. مطابق این آیه، سایر کشورهای اسلامی در جنگ عربستان علیه یمن که منجر به شهادت افراد بی‌گناه بسیاری شده است می‌بایست علیه عربستان موضع‌گیری کنند.

 

علمای دین همواره مقابل نفوذ دشمن ایستاده‌اند

آیت‌الله طباطبایی‌نژاد در خطبه دوم نماز جمعه اصفهان با اشاره به سالروز لغو امتیاز تنباکو در پی فتوای میرزاحسن شیرازی در 24 اردیبهشت سال 1327 شمسی بیان داشت: این داستان بسیار مهم و آموزنده است، اولین نکته آموزنده این جریان این بود که علمای ما همیشه دغدغه نفوذ را داشته و سعی می‌کردند دشمن به کشور نفوذ نکند که این سعی و کوشش در موارد بسیاری نیز مؤثر واقع شده است.

وی افزود : در اصفهان آیت‌الله نجفی اصفهانی به این قرارداد اعتراض کرد. خود میرزای شیرازی ابتدا طی چندین نامه که برای ناصرالدین‌شاه فرستاد نسبت به نفوذ انگلستان هشدار داد اما این نامه‌ها از جانب شاه ایران بی‌پاسخ ماند تا اینکه سرانجام این حکم تاریخی را صادر کرد. این حکم به شکل وسیع با اتحاد و استقبال مردمی مواجه شد به‌گونه‌ای که حتی این دستور در حرم خود ناصرالدین‌شاه نفوذ پیدا کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این که در تحریم استعمال توتون و تنباکو مردم از رهبرشان پیروی و اطاعت کردند، ابراز کرد: در این مقطع تاریخی با پیروی از علمای دینی راه نفوذ را بیگانگان انگلیسی بستند و البته بعدها به نحو دیگری آمدند اما توانستند در آن مقطع دست اجانب را کوتاه کنند.

وی با اشاره به ضرورت پیروی از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، گفت: همدلی مردم در پیروی از رهبری جامعه اسلامی بهترین راه جلوگیری از نفوذ دشمنان است.

وی افزود: دشمن به واسطه ضربه و شکستی که از علما دید شروع به شایعه‎ پراکنی علیه علما و روحانیان کرد که همین کار را نیز الان می‎کنند .

امام جمعه اصفهان با بیان این که با توجه به آگاهی‎ها و شایعه ‎پذیری مردم، زمان آمدن امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) به این زودی نباید فرا برسد، خاطرنشان کرد: بسیار باید آماده باشیم، بسیار باید عقلمان کامل باشد تا سرباز امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) باشیم، تا شایعه ‎پذیریم و بدون تحقیق عمل کنیم خیلی زمان می‎برد تا امام زمان(عجل الله تعالی فرجه) تشریف بیاورند، اگر تاریخ را نخوانیم تغییری نمی‎کنیم، باید بدانیم دشمن علیه کسی که مؤثر است کار می‎کند و می‎خواهد مردم را از روحانیت جدا کند.

وی خاطرنشان کرد: هر کسی راهنما می‎خواهد، پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) می‎فرماید علما برای مردم همچون ستاره‎هایی هستند که دیگران راه را به وسیله آنان پیدا می‎کنند، و اگر این ستاره‎ها خاموش بشوند چه بسا کسی که راه را پیدا کرده است، راه را گم بکند، همین الان هم ملاحظه بکنید که صداهایی در کشورمان و گاهی برخی مسؤولان بدشان نمی‎آید که کارهای را انجام بدهند که رهبری تشرهایی را می‎زند و گرنه وضعمان بسیار بد می‎شد.

آیت‌الله طباطبایی نژاد با بیان اینکه دشمن وقتی این تاثیر را دید علیه روحانیت اقدام کرد، افزود: باید دعا کنیم سایه علما بر سر ما باشد وگرنه راه را گم خواهیم کرد.

 

نگهداری سگ و دوچرخه سواری زنان امنیت داخلی را برهم می زند

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری با نیروی انتظامی در هفته گذشته اظهار کرد: رهبری از عوامل نیروی انتظامی و مردم به واسطه برقراری امنیت تشکر کردند اما به این نکته نیز اشاره داشتند که همان‌گونه که امنیت از لحاظ دشمن خارجی برقرار است امنیت داخلی نیز باید حفظ شود. شرارت اشرار، مسئله مواد مخدر و مشروبات الکلی، ناهنجاری‌هایی مثل نگهداری سگ و دوچرخه‌سواری زنان از عوامل برهم زننده امنیت داخلی است که می‌بایست در این زمینه کوشش و دقت بیشتری انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان افزود: نمی توان از جوانانی که در گذران زندگی خود همنشینی با سگ را برمی گزینند، انتظار داشت تا در وقت لزوم بتواند از مرز و بوم جامعه اسلامی دفاع کند.

وی ادامه داد: یک کسی که سگ توی ماشین دارد باید جلویش گرفته شود، کسی که سگ‎ باز است آیا می‎تواند برای دفاع از کشور اقدام کند؟ رهبر معظم انقلاب فرمودند نباید اجازه دهید که ناامنی فرهنگی در کشور اتفاق بیفتد، خداوند به همه ما توفیق احساس مسؤولیت بدهد.

امام جمعه اصفهان با اشاره به ولادت علی اکبر(علیه السلام) و روز جوان ابراز کرد: دشمن به دنبال آن است که جوانان را از بین ببرد و آن‎ها را منحرف کند، یک جوان تریاکی و معتاد، نبودش بهتر از بودش است، چون نیاز به رسیدگی دارد و به درد هیچ کاری نمی‎خورد و کسی که شرب خمر انجام می‎دهد پوک است.

 

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .