13950703184236588744374

در پی ابلاغ بخشنامه ممنوعیت بازدید دانش‌آموزان از گلزار شهدا؛

تداوم ارزش‌زدایی از نظام آموزشی/ مجموعه تعلیم و تربیت آنگونه که باید به ارزش های انقلاب توجه ندارد

با توجه به رویکردهایی که سال های گذشته در تدوین متون درسی مشاهده شده، به نظر می رسد رویکردی در ساختار نظام آموزشی و مسئولان آن وجود دارد که درصدد است ارزش زدایی را سرلوحه خود قرار دهد و هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان را به تدریج کمرنگ کند.

صاحب نیوز– زهرا پارسا، کارشناس آموزش ابتدایی/ چندی پیش خبر ممنوعیت بازدید دانش آموزان از گلزار شهدا در شبکه های مجازی موجی از اعتراضات را به دنبال داشت، تا جایی که یکی از مسئولان وزارت آموزش و پرورش وعده اصلاح بخشنامه مربوط به آن را مطرح کرد.

ولی با توجه به رویکردهایی که سال های گذشته در تدوین متون درسی مشاهده شده، به نظر می رسد رویکردی در ساختار نظام آموزشی و مسئولان آن وجود دارد که درصدد است ارزش زدایی را سرلوحه خود قرار دهد و هویت ایرانی اسلامی دانش آموزان را به تدریج کمرنگ کند، همان موضوعی که رهبر معظم انقلاب نیز چندی پیش به آن اعتراض کرده‌اند.

توجه به مصالح کشور در برنامه آموزشی

در هیچ کجای دنیا کتاب های آموزشی و برنامه های تربیتی رسمی برخلاف منافع، اهداف و مصالح عمومی کشور تدوین نمی‌ شود، زیرا پاسخگویی به نیازها و استمرار جریان فکری سالم در جامعه از طریق نظام آموزشی و تعلیم و تربیت در نسل های جدید اتفاق می افتد. ایران اسلامی نیز از این قاعده مستثنا نیست و جمهوری اسلامی ایران باید تلاش داشته باشد اهداف متعالی فرهنگی و انقلابی خود را در کنار علوم پایه به دانش آموزان و دانشجویان کشور که در واقع نسل های تاثیرگذار آینده نزدیک جامعه هستند، منتقل کند.

این اتفاق زمانی به درستی انجام می گیرد که دستگاه تعلیم و تربیت کشور بتواند در حوزه وظایف خود با یک نیازسنجی مناسب اهداف خود را طراحی، برنامه ریزی و اجرا کند و به معنای واقعی تاثیرگذار عمل کند. بی تردید پیش نیاز رسیدن به یک نظام تعلیم و تربیت تاثیرگذار، توجه همه جانبه و جدی به نیازهای جامعه متناسب با تغییرات است.

جایگاه معلمان و متون درسی

در درجه اول مربیان، معلمان و اساتید در  نظام آموزشی باید از هر لحاظ در زیر ذره‌بین و مورد توجه باشند. زیر ذره بین بودن از این لحاظ که واقعا در جذب معلمان و استادان در تمامی سطوح باید علاوه بر کیفیت دانش، تبحر و انگیزه های افراد علاقه مند به خدمت در نظام تعلیم و تربیت با جدیت پرداخته شود و بهترین ها برای این مهم گزینش شوند، زیرا آینده نیروی انسانی کشور که با ارزش ترین سرمایه هر کشوری است، تابعی از نحوه عملکرد این افراد می باشد. این افراد باید سواد مناسب داشته باشند و در هدایت دانش آموزان درباره رشادت ها و دلاوری های شهدای بزرگوار انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، دارای صلاحیت باشند.

متون درسی و مراکز آموزشی نیز یکی دیگر از ارکان آموزش محسوب می شود. نقش متون و محیط آموزشی را نمی توان به عنوان عامل تاثیرگذار بر شرایط تعلیم تربیت نوجوانان و جوانان نادیده گرفت، بنابراین باید بافت مراکز آموزشی و متون درسی، به صورت هدفمند طراحی و کارکرد آموزشی در راستای اهداف نظام تعلیم و تربیت نقش پیدا کنند. این محیط و محتوای آموزشی به اندازه زیادی روی افکار نسل جدید اثر می گذارد. بنابراین اگر دفاع مقدس از متون درسی و برنامه آموزشی حذف شود، تاثیر نامطلوبی بر آنان خواهد داشت.

بی‌توجهی به ارزش‌های انقلابی

از گوشه و کنار مملکت صدای نخبگان از کاهش میزان دلبستگی جوانان به ارزش‌های اسلامی و انقلابی شنیده می‌شود و در واقع مسئولان از سر دلسوزی نسبت به آینده این روند ابراز نگرانی می‌کنند. معاندان و مخالفان نیز آن را به فال نیک گرفته و خواب‌های آشفته خود را تعبیر می کنند. اما واقعیت این است که آیا ما جوانان و نوجوانان خود را در نظام تعلیم و تربیت کشور به همان اندازه تعلیم می دهیم که انتظار داریم؟ آیا در مرحله آموزش آنها را به بهانه های مختلف به حال خود رها کرده و در یک روند غلط و خنثی قرار داده و در موارد مورد نیاز، انتظار دیگری داریم؟

به نظر می‌رسد نظام تعلیم و تربیت ما آن چنان که باید توجه به ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را مورد توجه قرار نداده و دانش آموزان و دانشجویان، در همه مقاطع از واقعیت هایی که در زمان زندگی یکی دو نسل پیش از آن ها گذشته است، بی اطلاع هستند. از این رو هر چه از فضای مجازی و رسانه های مختلف دریافت کنند، خواهند پذیرفت، در حالی که بیشتر رسانه های مجازی علیه هویت ایرانی اسلامی و فعالیت می کنند.