توضیحات رئیس ستاد بازسازی عتبات اصفهان پیرامون فعالیت در عراق
جزئیات گنبد جدید حرم امام حسین(ع) تا تغییر نگرش مردم سامرا پس از حمله داعش
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان گفت: در طرح جدید قرار است گنبد حرم امام حسین(ع) 8 متر بلندتر شود تا از 20 کیلومتری هم قابل مشاهده باشد و زائران نیازی به ورود به شهر نداشته باشند، این گنبد در کرمان در حال ساخت است و تا پایان سال نصب خواهد شد.

مصطفی نوریان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان با بیان این‌که از سال 85 و با شروع به کار ستاد بازسازی عتبات 210 پروژه برای بازسازی عتبات برنامه‌ریزی شده که یکی از آن‌ها پروژه 220 هزار متری صحن حضرت زهرا(س) در نجف اشرف است، اظهار کرد: این طرح در 5 فاز برنامه‌ریزی شده که 2 فاز آن افتتاح شده و فاز 3 آن نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

وی با بیان این‌که صحن حضرت زهرا(س) در نجف یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های عمرانی جهان اسلام است، افزود: این صحن 4 طبقه دارد که طبقه اول با کاربری زائرسرا و مساحت 100 هزار مترمربع، طبقه دوم موزه و کتابخانه، طبقه سوم حوزه علمیه و طبقه چهارم بزرگ‌ترین مرکز مطالعات شیعه‌شناسی جهان خواهد شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان ابراز داشت: طبق فتاوا برای قبول شدن زیارت اربعین، زائر حتماً باید گنبد را مشاهده کند از طرفی قبر امام 4 متر از سطح زمین کربلا پایین‌تر است و همین باعث شده گنبد در برخی نقاط قابل مشاهده نباشد.

وی به یکی دیگر از پروژه‌های این ستاد در کربلا اشاره و اذعان کرد: در طرح جدید قرار است گنبد حرم امام حسین(ع) 8 متر بلندتر شود تا از 20 کیلومتری هم قابل مشاهده باشد و زائران نیازی به ورود به شهر نداشته باشند، این گنبد در کرمان در حال ساخت است و تا پایان سال نصب خواهد شد.

نوریان اضافه کرد: صحن حضرت زینب(س) پروژه دیگری است که در کربلا انجام می‌شود، این طرح شامل 120 هزار مترمربع بوده و از باب‌الشهدا تا نهر علقمه ادامه می‌یابد، برای این کار باید 3 هزار ستون برای مهار جریان آب احداث شود و حدود 90 هزار مترمربع خاک‌برداری لازم است.

وی با بیان این‌که تا پیش از شروع به کار این ستاد در یک قرن گذشته بازسازی خاصی در عتبات عراق صورت نگرفته بود، ادامه داد: در کاظمین علاوه بر بازسازی گنبد و صحن‌های قدیمی، صحن امام زمان(عج) را در ابعاد 100 هزار مترمربع خواهیم ساخت.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان در رابطه با عتبات شهر سامرا عنوان کرد: با توجه به عقاید مردم سامرا قبلاً که در این شهر کار می‌کردیم، مردم سامرا عوامل ستاد را اذیت و به هر شکل ممکن در بازسازی عتبات سنگ‌اندازی می‌کردند، اما پس از حضور داعش و حمایت‌های ایران که از سقوط شهر جلوگیری کرد، این نگاه عوض شده است.

وی توضیح داد: پس از تأمین امنیت، مردمی که از شهر گریخته بودند بازگشتند و خود شهروندان این شهر به ساخت و ساز حرم ائمه کمک می‌کنند تا آنجا که هر زائری را که وارد سامرا شود یک شبانه‌روز پذیرایی کامل می‌کنند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان اصفهان افزود: صحن 100 هزار متری امام رضا(ع) برای سامرا برنامه‌ریزی شده و طی توافق صورت گرفته کشور عراق و به صورت مشخص شهرداری‌ها زمین را آزاد می‌کنند و ایران بحث سازندگی را انجام می‌دهد.

وی در ادامه گفت: 35 هکتار مجموع طرح نهایی ما در کربلاست، اما همان‌طور که ما در مشهد هم با این معضل روبرو بودیم، آزادسازی اطراف حرم کار سختی است و به مرور اتفاق می‌افتد؛ در طرح نهایی بین‌الحرمین دو طبقه می‌شود و صحن‌هایی اطراف دو حرم ایجاد می‌شود تا مانند شهر مشهد حرم در وسط صحن‌ها قرار بگیرد.

نوریان در پایان خاطرنشان کرد: علاقمندانی که مهارت‌های فنی مربوط به ساخت و ساز عتبات دارند و یا کسانی که می‌تواند در بخش پشتیبانی مانند آشپزی فعالیت داشته باشند می‌توانند به ستاد بازسازی عتبات عالیات مراجعه کرده تا به صورت یک ماهه به عراق رفته و پس از پایان مأموریت بازگردند.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .