فولادگر در گفت‌وگو با فارس:
تحریم‌های جدید سنا بسیار گسترده و ناقض برجام است/ دولت پاسخ‌گوی عملکرد خود باشد
به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر سپاه، برخی دستگاه‌های اجرایی کشور نیز شامل این تحریم‌ها می‌شوند و این تحریم‌ها، نقض صریح مواد 26 و 29 برجام و پیوست مربوط به آن است.

حمیدرضا فولادگر امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با وضعیت اقتصادی و سیاسی کشور در دوران پس از انتخابات اظهار کرد: تحریم‌های جدیدی که در سنای آمریکا تصویب شد نشان داد که دشمنی آمریکا با جمهوری اسلامی ایران تغییر نکرده و این تحریم‌ها بیان‌کننده اوج خباثت آمریکا در روابط بین‌الملل بود.

*دشمنی آمریکا همیشه وجود خواهد داشت

وی در ادامه افزود: تصویب این تحریم‌ها همچنین نقض‌کننده برخی شعارها در زمان انتخابات بود که بر رفع همه تحریم‌ها در صورت پیروزی تأکید داشت و این اتفاقات نشان داد که دشمنی امریکا حتی با وجود خوش‌بینی آن‌ها به دولت فعلی، بر سر جای خود باقی است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تحریم‌های جدید سنا، بسیار گسترده است و تحریم‌های ثانویه نیز در دل آن گنجانده شده است.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 خاطرنشان کرد: این تحریم‌ها حتی شرکت‌ها و کشورهایی که با ایران قرارداد ببندند را نیز شامل می‌شود و ماده دو و ماده چهار آن، به بهانه تروریسم و نقض حقوق بشر تنظیم‌ شده است.

فولادگر یادآور شد: در سال‌های قبل برخی بخش‌های سپاه و اشخاص حقیقی مرتبط با این نهاد تحریم بودند که با تحریم‌های جدید، کل سپاه مشمول تحریم شده است.

*تحریم‌های جدید، ناقض برجام هستند

به گفته نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی، علاوه بر سپاه، برخی دستگاه‌های اجرایی کشور نیز شامل این تحریم‌ها می‌شوند و این تحریم‌ها، نقض صریح مواد 26 و 29 برجام و پیوست مربوط به آن است.

وی همچنین تصریح کرد: با اتفاقات اخیر سنا، دور جدیدی از تحریم‌ها آغاز می‌شود که با توجه به رأی قاطع سنا به این تحریم‌ها، وتوی رئیس‌جمهوری نیز کارساز نیست.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 افزود: در این شرایط دو راه وجود دارد؛ یکی خارج کردن آمریکا از برجام و تأکید بر همراهی اروپا در رعایت برجام که این ادعا با ماهیت برجام و مذاکراتی که صورت گرفت تناقض دارد. راه دیگر نیز لزوم اتخاذ تصمیم قاطع بر انتخاب راه اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون است که بارها مورد تأکید مقام معظم رهبری نیز قرار گرفته است.

*چالش قطر و فرصت‌های جدید اقتصادی برای ایران

فولادگر با اشاره سفر اخیر ترامپ به عربستان نیز عنوان کرد: ایجاد ناتوی عربی یکی از اهداف عربستان سعودی در سفر اخیر ترامپ بود که با موضع‌گیری جدید قطر، این موضوع منتفی شد و اختلافات ریشه‌ای قطر و عربستان در مسائل مهم منطقه، اتفاقات جدیدی را در منطقه رقم زد.

وی ادامه داد: در بحث سیاسی چالش قطر، جمهوری اسلامی ایران باید بااحتیاط کامل رفتار کند اما در بحث اقتصادی، فرصت‌های زیادی ایجادشده که باید باقدرت به آن‌ها پرداخت.

*دولت پاسخ‌گوی عملکرد خود باشد

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 در مورد اتفاقات اقتصادی پس از انتخابات نیز تصریح کرد: دولت باید گزارش کاملی از عملکرد 4 ساله خود ارائه دهد و پاسخ‌گوی انتقادات موجود در رابطه با عملکرد خود به وعده‌های پیشین باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در ادامه بیان داشت: برنامه محوری دولت با عدم ارائه برنامه ششم در سال قبل به‌طور کامل زیر سؤال رفت و لوایح بودجه پیشنهادی دولت نیز عمدتاً ناقض کاهش اتکا به درآمدهای نفتی و برداشت‌های بی‌رویه از صندوق توسعه ملی بود.

*عجله دولت برای تفکیک وزارتخانه‌ها

فولادگر با انتقاد از تعجیل دولت در تفکیک برخی وزارت خانه‌ها اظهار داشت: دولت باعجله تمام، می‌خواست با تصویب یک لایحه دوفوریتی، تکلیف چند وزارتخانه را در زمان دو روز مشخص کند که  مجلس به این دو فوریت رأی مثبت نداد.

وی همچنین خاطرنشان کرد: بحث دیگری که نسبت به دولت وارد شده، اتکای رشد اقتصادی اعلامی به درآمدهای نفتی است که از پایداری لازم برخوردار نیست.

رئیس کمیسیون ویژه تولید ملی و نظارت بر اصل 44 در خاتمه متذکر شد: تورم در سال جدید صعودی شده و آمارها بیانگر رشد آن هستند و اگر این تورم همراه با رونق نباشد؛ منجر به ایجاد مجدد تورم رکودی خواهد شد.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .