مصطفی مصری‌پور
دولت از ظرفیت حضور حداکثری مردم استفاده کند/ توانایی حضور 41 میلیونی برای حل بحران اقتصادی
فرصت آن رسیده که به پشتوانه این بلوغ سیاسی و حضور 73 درصدی مردم در انتخابات، اصلاحات اقتصادی آغاز شود چرا که سال‌هاست فعالان اقتصادی در انتظار آن هستند و در سال‌های اخیر نیز نادیده گرفته شد.

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تحقق دموکراسی در هر کشوری، پیش‌زمینه حرکت به سمت آزادی‌های اقتصادی، میدان پیدا کردن بخش خصوصی و فراهم شدن بسترهای رشد اقتصادی است.

انتخابات، مهم‌ترین بزنگاه سنجش دموکراسی در هر کشوری است و برگزاری پرشور آن، نشانه‌ای برای تحقق دموکراسی و میزان مقبولیت آن برای مردم است؛ مردمی که حضور آن‌ها در صحنه فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی، «سرمایه اجتماعی» نام‌گرفته و در مطالعات اقتصادی، آن را کلید توسعه عنوان می‌کنند.

تجارب تاریخی در کشورهای درحال‌توسعه و توسعه‌یافته نشان می‌دهد عموماً رشدهای بزرگ اقتصادی و نقاط عطف تاریخی این کشورها با وقوع یک انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری مردم حاصل‌شده است.

چراکه در زمان حضور حداکثری مردم، دولت‌ها به دلیل نمایندگی از سهم بالای جامعه، توان چانه‌زنی بالاتری به دست خواهند آورد و با مخالفت کمتری به اصلاحات اقتصادی می‌پردازند.

در کشوری که انتخابات پرشور برگزار شود و مشارکت مردم اعداد بالای 50 درصد به خود ببیند؛ نشاط سیاسی بالا رفته، همراهی مردم با سیاست‌های دولت و کاهش هزینه‌های اجتماعی با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد.

بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد؛ حضور مردم در صحنه سیاسی در زمان‌های حساس و عموماً به‌ منظور حفظ کشور در برابر بحران صورت می‌گیرد و در این اتفاق، در زمان بروز اتفاقات اقتصادی ناگوار بیشتر به چشم می‌آید؛ همان‌گونه که بحران اقتصادی 1999 در ترکیه، موجب حضور گسترده مردم در انتخابات مجلس این کشور به فاصله سه سال شد و نتیجه آن تحقق دهه طلایی رشد اقتصادی در این کشور شد.

در فاصله بین سال‌های 2000 تا 2012، درآمد سرانه مردم ترکیه از 3500 دلار به بالای 10 هزار دلار رسید، اغلب بخش‌های اقتصادی این کشور رشد خیره‌کننده‌ای را تجربه کرد و تورم و بیکاری اقتصاد ترکیه که به مرز بحران رسیده بود؛ یک‌رقمی شد.

شرایط ایران در سال 1396 از بسیاری از جهات، شرایطی بسیار حساس برای آینده کشور تلقی می‌شد و انتخابات ریاست جمهوری به دلیل این حساسیت، از اهمیت خاصی برخوردار بود.

گسترش ناامنی در منطقه، افزایش تهدیدهای همسایگان علیه ایران، رکود اقتصادی، باقی ماندن تحریم‌ها و مشکلات سیاست داخلی ازجمله چالش‌های اساسی در کشور محسوب می‌شود و مشارکت بالای 70 درصدی مردم در این انتخابات و تداوم این حضور می‌تواند مرتفع‌کننده این مشکلات باشد.

در حال حاضر فارغ از نتیجه انتخابات، حفظ این نشاط سیاسی از اهمیت زیادی برخوردار است و به‌ طور قطع، هر دو طرف این رقابت وظایف مهمی برای حفظ این فضا بر عهده دارند.

طرف برنده باید با تلاش تمام در راستای تحقق وعده‌ها قدم بردارد و جبهه مقابل نیز با فراهم کردن شرایط برای منتخب ملت در کنار نظارت دقیق و ارائه انتقادات، فضا را برای به ثمر رسیدن حضور حداکثری مردم در صحنه سیاسی کشور آماده سازد.

مرور سابقه انتخابات در کشور و اتفاقات پس‌ از آن در طی چند دهه اخیر نشان می‌دهد مردم ایران در این دوره به بلوغ سیاسی قابل‌توجهی دست یافته‌اند و حال فرصت آن رسیده که به پشتوانه این بلوغ سیاسی و حضور 73 درصدی مردم در انتخابات، اصلاحات اقتصادی که سال‌ها فعالان اقتصادی در انتظار آن هستند و در سال‌های اخیر نیز نادیده گرفته شد؛ آغاز شود.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .