به گزارش ايمنا،‌ اصفهان از روز گذشته ميزبان نزديك به 200 نفر از اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی از كشورهايي همچون عراق، لبنان، فلسطین، ترکیه ، تاجیکستان، تونس، لیبی، مصر، سنگال و ...که برای شرکت در هشتمین اجلاس این اتحادیه به ایران آمده‌اند، گرديد تا در سفري دو روزه در اين شهر،‌ بازديدي از اماكن تاريخي، فرهنگي و مذهبي اصفهان داشته و كوله بار سفرشان به ايران را با خاطرات نصف جهان نيز همراه كنند.
اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی، عصر چهارشنبه به منظور دیدار از اماکن تاریخی و فرهنگی اصفهان وارد این شهر شدند و در نخستين روز از سفر خود بعد از بازدید از مجموعه‌ مذهبي فرهنگي تخت فولاد اصفهان در ضیافت شهردار اصفهان شرکت کردند.
اين مديران رسانه‌اي در حاشيه سفرشان به اصفهان در گفتگو با خبرنگاران ايمنا به بيان دستاوردهاي هشتمين اجلاس اتحاديه راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي و همچنين ديدار با رهبر انقلاب كه به گفته آنها،‌ رهبر جهان اسلام است، پرداخته و اصفهان را نيز شهري مهم و استراتژيك در كمك به توسعه جبهه رسانه‌اي اسلامي دانستند.
«ابراهیم شاکر» كه رئیس شبکه صراط لبنان است و برای بار دوم به ایران سفر کرده، مي‌گويد: مردم ایران بسیار خوب و مهمان نواز هستند و اصفهان از جمله شهرهای زیبای جهان و دارای آثار تاریخی  متنوع و زیبایی است.
تاثيرگذاري بالاي رسانه‌های ایران در بین کشورهای اسلامی و جهان
او تاثيرگذاري رسانه‌های ایران در بین کشورهای اسلامی و جهان را بالا اعلام كرده و با بيان اين‌كه ایران کشور ارزش‌ها است، عنوان مي‌كند: این ارزش‌ها در قالب تولیدات رسانه‌ای نیز دیده می‌شود.
رئیس شبکه صراط لبنان مراكز تاريخي اصفهان را منحصر به فرد مي‌داند و معتقد است:  میدان امام،  مسجد امام، مقبره شیخ بهایی و مسجد جامع از آثاری در اصفهان است که بسیار زیبا و هیجان انگیز است.
او از دیدار اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون اسلامی با رهبر انقلاب ابراز خرسندي كرده و مي‌گويد: رهبر ایران شخصیتی وارسته است و منويات ایشان برای من بسیار جالب توجه بود.
«یوسف الکاتب» كه کارگردان تلویزیونی از کشور عراق است نيز برنامه‌های تلویزیون ایران را قابل قبول معرفي كرده و مي‌گويد: با برنامه‌هاي تلويزيوني و راديويي ايران آشنا بوده و به نظر من برنامه‌هاي صدا و سيماي ايران در جهان معروف است.
رهبر انقلاب شخصيتي تاثيرگذار دارد
او كه سه ماه در اصفهان برای کارگردانی سریالی حضور داشته، مي‌گويد: آنچه از مردم اصفهان دیدم تنها خوبی بود و باید بگویم که اصفهان مردم دوست داشتنی دارد و دارای آثار تاریخی زیبایی است.
اين كارگردان عراقي كه از ديدار با رهبر انقلاب خوشحال است، مي‌گويد:  رهبر ایران شخصیتی شجاع، فرهیخته، باتقوا و تاثیرگذاری دارد و دیدار با ایشان برای ما بسیار خوشحال کننده بود.
یوسف الکاتب ادامه مي‌دهد: پیش از این با ایران و مردم این کشور آشنایی داشتم و نظر من در مورد مردم این مرز و بوم بسیار مثبت است و آنها دارای احترام هستند. 

«محمد جواد محسني» كه مدير شبكه تلويزيوني تمدن افغانستان است، به دليل انتخاب اصفهان براي سفر هيات اتحاديه راديو تلويزيون هاي اسلامي اشاره كرده و مي‌گويد:  شوراي عالي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي به دليل اينكه اصفهان پايتخت فرهنگ و تمدن ايراني و اسلامي محسوب مي‌شود، اين سفر را برنامه‌ريزي كرد.
مهمترين چالش جهان اسلام پديد آمدن گروه‌هاي تروريستي است
او معتقد است: براي آن دسته از اعضاي اتحاديه كه كمتر با ايران آشنايي دارند، سفر به اصفهان مي تواند دريچه اي براي شناخت هر چه بهتر كشور ايران باشد زيرا شهر اصفهان آيينه تمام نماي فرهنگ اسلامي و ايراني است.
مدير شبكه تلويزيوني تمدن افغانستان از ديدار اعضاي اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي با رهبر انقلاب مي‌گويد و عنوان مي‌كند: ديدار با رهبر جمهوري اسلامي همواره بسيار معنوي و اثرگذار است. ايشان با توصيه ها و راهنمايي هاي خود چراغ راه رسانه هاي اسلامي هستند.
محسني كه مهمترين پيام اتحاديه را ترويج و انتشار پيام رحمت اسلامي عنوان كرده، مي‎‌گويد: مهمترين چالش جهان اسلام پديد آمدن گروه‌هاي تروريستي و افراطي است كه به نام اسلام دست به جنايت مي زنند و در اين شرايط اصحاب رسانه موظفند كه اسلام حقيقي را به جهان معرفي كنند.
«محمد عيسي كريمي» كه مدير شبكه تلويزيوني كوثر افغانستان است نيز با اشاره به برنامه‌هاي صورت گرفته در هشتمين اجلاس راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي مي‌گويد: تشكيل اين اتحاديه، يك اتفاق بسيار خوب براي راديو و تلويزيون‌هاي اسلامي در مناطق مختلف جهان به شمار مي رود و در حال حاضر هماهنگي بسيار مناسبي بين اعضاي اين اتحاديه در سراسر جهان به وجود آمده است.
رويكرد اتحاديه راديو و تلويزيون اسلامي، ترويج وحدت بين كشورهاي مسلمان است
او ادامه مي‌دهد:  اكنون برنامه‌هاي مناسبي در زمينه اشاعه فرهنگ اسلامي در جهان با محوريت اين اتحاديه اجرايي شده و اميدوارم اين برنامه ها در ادامه تداوم پيدا كند.
مدير شبكه تلويزيوني كوثر افغانستان، مبناي شكل‌گيري اين اتحاديه را ترويج برنامه‌هاي اسلامي و فرهنگ اهل بيت (ع) اعلام كرده و عنوان مي‌كند: ترويج مسير و تفكرات اهل بيت (ع) و مبارزه با تندروي هاي صورت گرفته در برخي فرق اسلامي همچون تكفيري‌ها در كنار اقدامات ديگر از جمله برنامه‌هاي اتحاديه به شمار مي‌رود.
محمد عيسي كريمي معتقد است:  ما بايد تلاش كنيم اقدامات جلوگيري از اختلافات بين فرق مختلف دين اسلام را رقم زده و مانع از آن شويم كه دشمنان با برنامه‌هاي تفرقه انگيز خود مانع از گسترش وحدت اسلامي شوند.
«حسان عبدوالصاحب بدیر» كه کارگردان و تهیه کننده فیلم از بیروتِ لبنان است رضايت خود را از سفر هشتمین اجلاس اتحادیه رادیو تلوزیون های اسلامی به كشور ايران اعلام مي‌كند.
تخت فولاد ظرفيت غني از تمدن اسلامي است
او ضمن خوشحالی از سفر به اصفهان و همچنين ملاقات با رهبر معظم جمهوري اسلامي ايران، مي‌گويد: آیت‌الله العظمي خامنه‌ای، رهبر کشور ایران است و من برای ایشان احترام بسیاری قائل هستم.
این کارگردان لبنانی كه معتقد است از بیانات ارزشمند رهبر ایران سخنان مفیدی دریافت کرده، مي‌گويد: در طول ملاقات با رهبر ایران، درخصوص اقدامات صلح دوستانه ایران در مبارزه با تروریسم و موضع کشور ایران در قبال آمریکا آشنا شدیم و رهبر ایران ما را با چالش‌های پیش روی ایران با کشورهای قدرتمند غربی به خصوص امریکا آشنا کرد.
او پیرامون نگرش رسانه‌های خارجی در مورد جمهوری اسلامی ایران، مي‌گويد: این اجلاس برنامه‌های رسانه های اسلامی را عنوان می‌کند و امید است راهگشایی برای عرضه کشورهای اسلامی به جهانیان باشد.
این کارگردان لبنانی با بيان اين مطلب كه رسانه‌های ایران بسیار با کیفیت هستند و کشورهای غربی کنترل بسیاری بر اخبار منتشره از ایران دارند، مي‌گويد: رسانه‌های ایرانی وجه‌ای از انسانیت، واقع گرایی و جنبه های اسلامی ارائه می دهند و امید است رسانه‌های مخالف از اهداف شوم خود باز بمانند.
او به بازدید اعضای اتحادیه رادیو و تلویزیون کشورهای اسلامی از تخت فولاد اصفهان، اشاره كرده و عنوان مي‌كند: همانطور که من متوجه شدم این مجموعه قسمتی از فرهنگ سنتی، اسلامی شهر اصفهان و ظرفيت غني از تمدن اسلامي است و بسیار خوشحالم که در سفرم از این مکان مقدس دیدن کردم. برای ما مسلمانان بازدید از چنین اماکنی جذاب و قابل تقدیر است.
«ياسر السايق» كه از غرب آمده و معاون اتحاديه خبرپراكني اسلامي و عربي لندن است، با بيان اين‌كه براي نخستين بار است كه به ايران سفر آمده، مي‌گويد: بايد به اين نكته اشاره كنم كه آنچه از ايران در رسانه‌هاي غربي به تصوير كشيده مي شود با آن چيزي كه من مشاهده كردم، بسيار متفاوت است.
بايد مفاهيم تازه اسلامي را به مردم جهان مخابره كنيم
او با اشاره به هشتمين اجلاس اتحاديه راديو و تلويزيون هاي اسلامي مي‌گويد: حضور اهالي رسانه و مديران شبكه‌هاي راديو و تلويزيوني اسلامي در اين اجلاس مي‌تواند قابل توجه باشد.
او ادامه مي‌دهد: اعضاي اين اتحاديه تلاش مي‌كنند تا مفاهيم تازه‌اي را در ميان رسانه‌هاي اسلامي ايجاد و آنها را به مردم سرتاسر دنيا مخابره كنند.

«علی ارسلان» كه از لبنان آمده و مدیر مرکز آموزش رسانه‌ای رادیو و تلویزیون‌های بیروت است نيز، بازديد از اصفهان را يك فرصت اعلام كرده و مي‌گويد: مردم لبنان عبارت فارسی، «اصفهان نصف جهان است»، را حفظ کرده‌اند.
مظاهر اسلامی اصفهان از بقیه استان‌های ایران بیشتر است
او كه اصفهان را یک شهر مذهبی، تاریخی و فرهنگی ديده، عنوان مي‌كند: به همین خاطر است كه فرهنگ گردشگری و سیاحتی مردم همچنین مناظر و مظاهر اسلامی اصفهان از بقیه استان‌های ایران بیشتر است.
مدیر مرکز آموزش رسانه‌ای رادیو و تلویزیون‌های بیروت به عارف و دانشمند بزرگ اصفهان، شیخ بهایی اشاره و عنوان مي‌كند: شیخ بهایی، اهل جبل عامل لبنان است و به همین خاطر مردم لبنان نزدیکی زیادی به مردم اصفهان حس می‌کنند.
«محمد نون»كه رئیس خبرگزاری یونیوز از لبنان است، مي‌گويد:‌ من آشنایی کامل از ایران داشتم و قبلا چند سال در ایران زندگی کرده‌ام.
شهرداری اصفهان با تدابیر جدید، اصفهان را بیشتر به جهانیان معرفی کند
او در خصوص تصویر ذهنی خود از کشور ایران عنوان مي‌كند:‌ به دلیل اینکه روزنامه‌نگار هستم، سالیان قبل همواره از دیپلمات‌های مختلف وقتی در خصوص نظرشان در مورد ایران می پرسیدم، همگی متفق القول می‌گفتند تصور ذهنی که قبل از سفر به ایران داشتند با آنچه که واقعا در ایران می‌دیدند، بسیار متفاوت بود.
به گفته رئیس خبرگزاری یونیوز ایران کشوری پیشرفته، باعظمت و با تاریخ دیرینه و داراي جوانان اهل خلاقیت است.
محمد نور، معتقد است كه شهرداری اصفهان بايد تدابیر جدیدی بیندیشد تا جهانیان با عظمت اصفهان بیشتر آشنا شوند.
او با بيان اين‌كه اصفهان را همه ايرانيان مي‌شناسند، مي‌گويد:‌ آنچه مهم است، شناسایی این شهر تاریخی، باستانی با فرهنگ غنی به جهانیان است.
رئیس خبرگزاری یونیوز مي‌گويد:‌  سایت خبری یونیوز به عنوان سایت رسمی خبری اتحادیه رادیو تلویزیون‌های اسلامی رونمایی و به صورت رسمی مورد افتتاح قرار گرفته است. این سایت اخبار مربوط به حوزه کشورهای اسلامی را تولید می‌کند و اغلب خبرهای یونیوز در حوزه کشورهای اسلامی و مقاومت در سوریه، لبنان، یمن، بحرین و ... است.
«سیدی لامین نیاس» كه رییس موسسه رسانه‌ای رادیویی و روزنامه‌ای والفجر سنگال است نيز  با اشاره به فرهنگی غنی اصفهان مي‌گويد: این شهر  از نظر آثار هنری، شهرت جهانی دارد و همچنین قدمت تاریخی و علمای این شهر در جهان اسلام مورد توجه همه است.
اصفهان به سرمایه گذاری رسانه‌ای بیشتری نیاز دارد
او شعار امسال اجلاس رادیو و تلویزیون های اسلامی را با محوریت پیامبر اسلام (ص) دانست و مي‌گويد: رسانه‌های اسلامی باید با هم آشنا شوند و ما امروز با وجود رسانه‌ها در دهکده جهانی زندگی می‌کنیم و به همین خاطر نیاز به محتوای غنی داریم ، لذا باید با حضور در شهر‌های مختلف ایران تبادل محتوا، تجربه‌ها و تولیدات کنیم.
رییس موسسه رسانه‌ای رادیویی و روزنامه‌ای والفجر سنگال ادامه مي‌دهد: امروز از یک اثر تاریخی بزرگ در اصفهان به نام تخت فولاد بازديد كرديم و اسامی مردانی را شنيديم که شایسته است از آن‌ها در رسانه ها یاد كرده و همچنین نیاز است بیشتر در شهرهای فرهنگی مثل اصفهان سرمایه گذاری رسانه ای نماییم.
«اظهر خفایی» نيز به عنوان مدیر شبکه  الانبار 2 عراق، اصفهان را شهر تاریخی دانسته و مي‌گويد: بیش از 2 هزار اثر تاریخی در این شهر وجود دارد، که باید از طریق رسانه ها به جهان معرفی شود.
فرهنگ غنی اصفهان نباید در رسانه‌ها مظلوم واقع شود
او با اشاره به تبلیغات گسترده اسراییل در تمام کشورها عنوان مي‌كند: اصفهان به دلیل فرهنگ غنی باید با همه زبان ها در جهان معرفی شود و نباید در رسانه ها مظلوم واقع شود چون این شهر در جهان عربی و اروپا فقط یک شهر نیست.
به گفته،‌ مدیر شبکه 2 تلویزیون عراق به جرات می توان گفت اصفهان از نظر گردشگری جزو شهرهای برتر جهان است.
«حسن بشیر» از کارمندان ارشد رادیو لبنان وابسته به سید محمد حسین فضل الله است.  او با اشاره به رسالت رسانه ای که بر عهده این اتحادیه است، تصریح مي‌كند:  نشستی که هر سال برگزار می‌شود، باعث به وجود آمدن وحدتی بین پیروان محمدی(ص) می شود.
تبادل تجربیات تاثیر زیادی در فرآیندهای رسانه ای دارد
او در پاسخ به سوال چگونگی تاثیرگذاری محصولات رسانه‌ای مي‌گويد: روند دیداری اهالی رسانه همراه با تبادل تجربیات می‌تواند تاثیر زیادی را در فرآیند های رسانه ای به وجود آورد.
«ابودیان الموسوی»، مدیر شبکه رادیو و تلویزیون السلام عراق در مورد تصورش از شهر اصفهان مي‌گويد: قبل از سفر به اصفهان توسط برخی دوستانم با اين شهر آشنا شده بودم اما اکنون که خودم در این شهر میهمان هستم زیبایی های اصفهان را از نزدیک مشاهده مي‌كنم.
برای مقابله با تبلیغات منفی غرب باید با سلاح تدبیر حرکت کنیم
او در رابطه با پیام امسال اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی نیز عنوان مي‌كند : برنامه های امسال در مقایسه با سال های گذشته بهتر و منظم تر بود اما باید به افق های آینده نگاه کنیم و هر سال شاهد رشد این اتحادیه و دستاوردهای آن باشیم.
مدیر شبکه رادیو و تلویزیون السلام عراق به تبلیغات منفی رسانه های غربی در ارتباط با کشورهای اسلامی اشاره کرده و مي‌گويد: در مقابل گروه های تروریستی و تهاجمی که علیه اسلام شکل گرفته است باید با سلاح تدبیر حرکت کنیم. رسانه های اسلامی در اول راه هستند و با اتحاد می توان چهره حقیقی اسلام را به جهانیان نشان داد.
ابودیان الموسوی عنوان مي‌كند: همه مردم جهان همانند اعضای یک شهر هستند و از طریق رسانه های گروهی از همه اخبار مطلع می شوند به همین دلیل است که نقش رسانه های اسلامی بیش از پیش نمایان می شود.
او همچنین به دیدار اعضای اتحادیه با رهبر انقلاب اشاره و تصریح مي‌كند: رهبر ایران یک آزاده است که دیدار با ایشان و شنیدن نقطه نظراتشان می تواند سرلوحه کار ما قرار گیرد.
«محمد حسین ظریفیان» كه معاون مطالعات و برنامه ریزی هشتمین اجلاس مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی است، نيز مي‌گويد: در اجلاس هشتم شاهد فعالیت مضاعف شبکه های عضو و حضور 630 تولید این شبکه ها برای داوری بودیم که یک رکورد محسوب می شود.

اصفهان پایتخت فرهنگی و رسانه‌ای جهان اسلام است
او با اشاره به برگزاری پنجمین نمایشگاه فناوری رسانه با موضوع تلویزیون تعاملی و مدیریت رسانه در بحران عنوان مي‌كند: آخرین دستاورد های رسانه در دنیا متناسب با نیازهای شبکه های عضو در این نمایشگاه مورد بازدید قرار گرفت.
معاون مطالعات و برنامه ریزی هشتمین اجلاس مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی معتقد است: ششمین بازار فیلم اسلامی امسال با رونق بیشتری نسبت به سال های گذشته برگزار شد.
ظریفیان در پاسخ به سوال دلیل انتخاب اصفهان برای حضور اعضای مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی مي‌گويد: هرسال در کنار زیارت امام رضا (ع) یکی از شهرهای دیدنی ایران برای آشنایی اعضای رادیو و تلویزیون های اسلامی انتخاب می شود که به واسطه ظرفیت ها و توانمندی های بسیار خوب رسانه ای و فرهنگی اصفهان امسال این استان انتخاب شد.
او مي‌گويد: با نظر سنجی که از این مدیران صورت گرفت، اصفهان را به عنوان پایتخت فرهنگی و رسانه ای جهان اسلام می دانستند؛ همچنین این بازدید باعث شد آشنایی فرهنگی با این استان برقرار شود.
معاون مطالعات و برنامه ریزی هشتمین اجلاس مجمع اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی با ابراز امیدواری از همکاری های لازم میان اصفهان و کشورهای عضو این اتحادیه عنوان مي‌كند: با رایزنی ها و جلساتی که صورت خواهد گرفت، امیدواریم بتوانیم زمینه همکاری میان اتحادیه شبکه های عضو با اصفهان داشته باشیم تا اصفهان را به عنوان یک پایگاه تمدنی و فرهنگی معرفی کنیم.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .