غذا خوردن یکی از نیازهای ذاتی و دائمی هر فرد است و مهمترین عامل بقای زندگی و طول عمر محسوب می شود.
نوشیدن چای باعث از دست رفتن آب بدن می‌شود/ به جای اسنک "لبو" بخورید
 

به گزارش ایمنا، هر موجود زنده جهت حفظ حیات خود برای بدست آوردن غذا تلاش می کند. برای انسان تغذیه و انتخاب غذا بیش از هر موجود زنده ای اهمیت پیدا می کند ، چرا که تغذیه صحیح پدیده رشد را برای او فراهم می سازد و موجب سلامت جسم و روان او خواهد شد. 
در عین حال غذا موجب تأمین انرژی برای بدن شده و حفظ سلامتی بافت ها و بهبود عملکرد بخش های مختلف بدن را باعث می شود. 
تغذیه ای که بر اساس اصول علمی و با در نظر گرفتن کلیه نیازهای بدن تنظیم شده باشد، موجب تأمین سلامت انسان می شود و در صورتی که به غیر از این عمل شود موجب اختلال در عملکرد کل سیستم های بدن شده و باعث از دست رفتن قوای جسمی و روانی در انسان خواهد شد. 
امروزه، تغذیه بیش از هر زمان دیگری در زندگی اهمیت پیدا كرده است، زیرا مطالعات نشان داده‌اند كه عامل بسیاری از مرگ و میرها و بیماری‌های مختلف از جمله بیماری‌های قلبی، عروقی، سرطان‌ها، دیابت و... ریشه در تغذیة فرد دارد.
در این باره گفتگویی را با "خانم دکتر صانعی- متخصص تغذیه و رژیم درمانی" انجام داده ایم که در ادامه مشروح آن از نظرتان می گذرد:
در فصل سرما قرار داریم، چه غذاهایی باید بخوریم که سیستم ایمنی بدن ما در برابر بیماری ها را تقویت کند؟
وقتی ویروس ها در فصل سرماخوردگی و شیوع بیماری آنفلوانزا پخش می شوند، همه افراد به یک میزان به آن مبتلا نمی شوند.
شدت ابتلا به بیماری ها به سیستم ایمنی بدن افراد بستگی دارد و بخش مهم از سیستم ایمنی به تغذیه ما بر می گردد و اینکه چطور سلول های ایمنی بدن تقویت می شوند تا بتوانند با چنین شرایطی مقابله کنند. پس باید تغذیه را اصلاح کنیم.
همه باید دو اصل تنوع وتعادل را در برنامه غذایی مد نظر قرار دهند.
اکثر افراد انرژی را دریافت می کنند، مگر افراد لاغر اندام که به خاطر کمبود دریافت انرژی سیستم دفاعی بدن شان دچار مشکل می شود.
در مورد پروتئین، کربوهیدرات و چربی هایی که دریافت می کنیم باید گفت باید چربی خوب دریافت کنیم و از روغن جامد استفاده نکنیم.
بهترین روغن های مایع از جمله روغن زیتون، روغن هسته انگور و روغن های گیاهی باید دریافت های ما را تشکیل دهند.
از نظر پروتئین ها باید گفت هر چقدر میزان دریافت گوشت سفید نسبت به گوشت قرمز در بدن ما بیشتر باشد، سیستم ایمنی بهتر کار می کند.
البته برای کودکان، زنان باردار و مادران شیرده گوشت قرمز هم باید در برنامه هفتگی قرار گیرد.
گروه بعدی میوه ها و سبزی ها هستند، در این فصل خوردن چغندر، انار و اسفناج پخته شده به فراوانی در دسترس افراد قرار می گیرد اما ممکن است کمتر به مصرف آنها توجه شود.
به عنوان مثال وقتی بیرون می رویم ترجیح می دهیم به جای خوردن لبو، اسنک بخوریم و این اصلاً انتخاب خوبی نیست، توصیه ما به همه افراد این است که به جای اسنک "لبو" بخورند تا سالم تر بمانند.
میوه ها همراه با رنگ قشنگ خود مواد خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن افراد دارند. 
همه میوه ها و سبزیجات برای سیستم دفاعی و ایمنی بدن انسان مفید هستند و کارکرد آنها را بهبود می بخشند.
بدن ما به نور آفتاب نیاز دارد، متأسفانه درصد زیادی از جامعه ایرانی کمبود ویتامین D دارند. 
شاید یکی از علت های آن این است که مواد غذایی دارای ویتامین D بسیار کم هستند و بیشترین دریافت باید از طریق نور آفتاب اتفاق بیفتد.
ویتامین D به عنوان تنظیم کننده سیستم ایمنی در بدن عمل می کند و اگر سطح آن پایین باشد ، سیستم ایمنی بدن نمی تواند به خوبی عمل کند.
گفته می شود افراد عادی که کمبود ویتامین D دارند، بایدماهانه قرص های این ویتامین را مصرف کنند، به نظر شما این توصیه درست است؟
افرادی که شرایط عادی را سپری می کنند، مصرف ماهانه یک پِرل 50 هزار آیو ویتامین D می تواند کمک کند که با کمبود ویتامین D مواجه نشوند .
نکته بسیار مهم این است که در حال حاضر پزشکان به فراوانی ویتامین D را برای افراد تجویز می کنند، اما افراد مراقب باشند مقادیر زیاد استفاده از ویتامین D ایجاد مسمومیت می کند و موارد مسمومیت هم در شهر ما به فراوانی گزارش می شود.
علایم مسمومیت ویتامین D چیست؟
کارکرد قسمت های مختلف بدن کاهش پیدا می کند و درد در قسمت عضلات زیاد می شود؛ پس هر کدام از افراد اگر یک مرتبه مصرف ویتامین D برای آنها تجویز شده و باز هم  به پزشک مراجعه داشتند و پزشک مجدد ویتامین D را برای آنها تجویز کرد، باید به پزشک گزارش کنند که جدیداً یکبار ویتامین D استفاده کرده اند تا منجر به مسمومیت با ویتامین D نشوند.
آیا عادت های غذایی هم می تواند سیستم ایمنی بدن ما را قوی کند؟
عادت های غذایی ما بر روی سیستم ایمنی بدن بسیار اثرگذار است، بسیاری از مردم ما عادت ندارند صبحانه بخورند که این عادت غلط باعث می شود سیستم ایمنی بدن با  اُفت شدید مواجه شود.
عده ای دیگر از مردم بر این باور هستند که برای لاغر شدن باید از خوردن شام پرهیز کنند، در حالی که این اصلاً عادت خوبی نیست و نه تنها باعث کاهش وزن نمی شود بلکه بر روی سیستم ایمنی بدن تأثیر می گذارد.
اگر قصد کاهش وزن داریم باید به شیوه های علمی و تحت نظر پزشک اقدام شود و آرام آرام وزن کاهش پیدا کند.
کاهش وزن با روش های غلط می تواند تأثیرهای مخربی بر سیستم ایمنی بدن بگذارد و اُفت شدید در آن ایجاد کند.
مصرف آب دیگر نکته حائز اهمیت است ، شاید در این فصل فراموش کنیم آب به اندازه کافی بنوشیم و اگر آب بدن کم شود ، سیستم ایمنی بدن دچار اُفت می شود بنابراین روزانه مصرف 6 تا 8 لیوان آب برای بدن لازم و ضروری است.
بسیاری از افراد به نوشیدنی های گرم در این فصل علاقه دارند، نظر شما در این باره چیست؟
نوشیدنی های گرمی مثل چای می تواند مضر باشد و باعث از دست رفتن آب بدن شود، بنابراین چای باید کم رنگ استفاده شود و اگر افراد عادت به مصرف زیاد چای دارند، باید یک مرتبه چای کم رنگ و دفعات بعدب به شکل آب جوش نوشیده شود.
مصرف شیر گرم بسیار در این فصل عالی است و نسکافه هم باید هر از گاهی نوشیده شود.

اظلاعیه ها و لینک های مهم

اوقات شرعی