عنوان سال 1402

اوقات شرعی

به گزارش فارس از اردستان، هرساله در آخرین جمعه ماه ذی‌الحجه بر طبق سنت چند صدساله مردم شهر زواره و اهالی خون‌گرم و دوست‌دار امام حسین(ع) این شهر در مراسمی نخل 300 ساله این شهر را آماده مراسم عزاداری می‌کنند.

نخل نماد تابوت و نخل‌گردانی نماد تشیع‌جنازه حضرت سیدالشهدا و یاران با وفای آن حضرت است که در زواره براثر شواهد و قرائن که سینه‌ به‌ سینه نیز بیان‌شده است، قدمت این نخل حدود 300ساله است و با ساخت حسینیه‌ها و ایجاد صفه نخل، نخل‌بندی و نخل‌گردانی این آئین منظم‌تر و بیشتر قوت گرفت.

این نماد مقدس که مورد احترام همه مردم هست، از چوب تهیه‌شده است و به‌وسیله پارچه پوشیده و تزیین می‌شود که آغاز بستن پارچه‌ها و آماده‌سازی آن به نخل‌بندان معروف است. 

مراسم سنتی – مذهبی نخل بندان شهر زواره صبح زود با زیارت عاشورا روبروی صفحه نخل و سپس با پذیرایی و پخش نذری مختصری کار شروع می‌شود.

افرادی که نسل در نسل از صدها سال پیش‌ سکان‌دار این آئین سنتی هستند با کمک دیگر خادمان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که هرکدام وظیفه مشخصی دارند این کار را به نحو احسن انجام می‌دهند.

بستن نخل به‌ وسیله پارچه‌های رنگی که اصولاً افراد از گذشته تا به امروز نذر این کار کرده‌اند، انجام می‌شود که بستن پارچه‌ها به نخل همراه با روضه‌های سنتی، اذکار، توسل به ائمه و حضرت سیدالشهدا (ع) انجام می‌شود که هنگام کار زمزمه می‌شود و افرادی هم بلند می‌خوانند.

این نخل در عصر عاشورا امام حسین(ع) در مراسم نخل‌گردانی باعظمت و باشکوه خاصی بر سردستان مردم از حسینیه سرپوشیده به سرباز منتقل می‌شود و این مراسم با حضور چند هزار نفری مردم شکوه و جلوه خاصی به خود می‌گیرد.

آئین سنتی مذهبی نخل‌بندان شهر زواره که قدمتی 300 ساله دارد، ظرفیت ثبت در میراث ناملموس را نیز دارد و این خواسته مردم مذهبی و ولایت‌مدار خطه کویرنشین زواره است.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی