عنوان سال 1402

اوقات شرعی

در اولین نشست تخصصی عفاف و حجاب مطرح شد؛

دشمنان اهمیت حجاب را بیش از ما درک کرده‌اند/ ضرورت برخورد با مفاسد فرهنگی در کنار مفاسد اقتصادی/ مفاسد فرهنگی تهدیدی بزرگ علیه خانواده‌ها هستند

اولین نشست تخصصی عفاف و حجاب و صیانت از حریم خانواده با حضور اساتید حوزه و دانشگاه و اصحاب رسانه در دفتر صاحب نیوز برگزار شد.

به گزارش صاحب نیوز به مناسبت هفته گرامیداشت عفاف و حجاب صبح امروز اولین نشست تخصصی عفاف و حجاب و صیانت از حریم خانواده با حضور حجت الاسلام سید رسول مظاهری (عضو هیئت علمی داانشگاه اصفهان و استاد جامعه المصطفی)، الهام ایمانیان (رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه نجف آباد) و حجت الاسلام قدرت الله خسروشاهی (مدیرگروه مطالعات زنان دانشکده اهل بیت س دانشگاه اصفهان) در دفتر صاحب نیوز برگزار شد.

در این نشست فلسفه حجاب در ابعاد مختلف فقهی، روانشناسی و اجتماعی بررسی شد و اساتید دانشگاه بر لزوم فرهنگ سازی حجاب در جامعه تأکید کردند.

*حجاب نماد آشکار و پررنگ نظام اسلامی

حجت الاسلام سید رسول مظاهری با بررسی فلسفه حجاب در بعد فقهی و دینی اظهار کرد: بر اساس آنچه از آیات قران و روایات به دست آمده است حکم حجاب جزء ضروریات اسلام است و هیچ کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

وی افزود: خداوند در آیه 30 سوره مبارک نور به صراحت به مرد دستور داده است که خیره خیره به زنان نامحرم نگاه نکند و در آیه بعدی نیز به زنان گفته شده آن‌ها نیز مراقب چشم خود باشند و در برابر نامحرم زینت نکنند.

استاد جامعه المصطفی با بیان اینکه افرادی که آیات قرآنی پیرامون حجاب و عفاف را مورد توجه قرار می‌دهند زمینه آرامش خود و جامعه را پدید می‌آورند، تصریح کرد: دلیل تاکید بر رعایت حجاب این است که حجاب، نماد اسلامی بودن نظام و جامعه است.

وی با پاسخ به یک شبهه رایج در جامعه گفت: برخی هنگامی که حرف از حجاب می‌شود می‌گویند به جای تذکر در مورد حجاب باید به تخلفات بزرگ اقتصادی بپردازید، در حالی که از نظر شرعی بدحجابی یک منکر است و هیچگاه جامعه اسلامی نمی پذیرد یک منکر این گونه رایج شود.

مظاهری ادامه داد: ما قبول داریم در دیگر بخش‌های دیگر نیز منکرهای گوناگونی در حال رخ دادن است و رهبر معظم انقلاب نیز بارها فرموده‌اند مشکلات متعددی وجود دارد و قبول داریم اما باز هم در مقایسه با نظام طاغوت وضعیت بسیار بهتر است و باید رسیدگی به تمام تخلفات در دستور کار باشد و هر کس در حد توان خود در این زمینه اقدام کند.

وی تصریح کرد: اگر با رفتارهای هنجارشکنانه دشمن مقابله نکنیم جوانان به سمت خواسته‌های آن‌ها جذب می‌شوند، البته به دلیل تفاوت عقاید و سطح تفکر نقاط مختلف هر شهر با یکدیگر نمی‌توان نسخه واحدی برای کل کشور پیچید به همین دلیل باید صرفا حکم اسلام را تبیین کرد تا همه آن را رعایت کنند.

*دشمنان اهمیت حجاب را بیش از ما درک کرده اند

حجت الاسلام قدرت الله خسروشاهی در ادامه با بررسی فلسفه و آثار حجاب و بدحجابی در بعد اجتماعی و سلامت روانی جامعه اظهار کرد: حجاب و عفاف از جمله موضوعاتی است که روزانه  موضوعات گسترده‌تری پیرامون آن در جامعه ما بیان می‌شود و هیچ گاه کهنه نخواهد شد.

وی افرود: هیچ تردیدی در مورد اینکه رعایت حجاب علاوه بر اینکه امری تعبدی است، دارای فلسفه خاص در بازگشت به زندگی فردی و اجتماعی و همچنین دارای آثار متعدد است وجود ندارد و باید این آثار را مورد توجه قرار داد.

مدیرگروه مطالعات زنان دانشکده اهل بیت (س) دانشگاه اصفهان با بیان اینکه یکی از خط قرمزهای نظام اجتماعی و اخلاقی اسلامی، رعایت حجاب و عفاف است، خاطرنشان کرد: این بدان معناست که رسیدن به کمال در بعد فردی بدون رعایت این امر به هیچ وجه میسر نخواهد شد.

وی ادامه داد: متأسفانه برخی تلاش کرده‌اند حجاب را تنها امری فردی برای افراد جامعه تلقی کنند در صورتی که باید توجه کرد بستر تحقق این دستور که به نوع پوشش و حضور اجتماعی زن و مرد برمی‌گردد، جامعه است.

خسروشاهی با بیان اینکه امر بر رعایت حجاب یعنی اسلام زن را در خانه محدود نکرده است، تصریح کرد: در جایی که زنان قصد حضور اجتماعی و تعامل دارند مسئله حجاب و عفاف اهمیت پیدا می‌کند پس بعد اجتماعی آن از بعد فردی آن بسیار مهم‌تر است و در حالت کلی باید پذیرفت حجاب و عفاف نوعی آرامش و رعایت حریم‌ها را در بستر اجتماع فراهم کرده و از گسستن اخلاق جلوگیری می‌کند.

وی با بیان اینکه دشمنان ما اهمیت حجاب و عفاف را از خود ما بیشتر می‌دانند و تمام تمرکز و تلاش خود را بر این که حریم حجاب و عفاف را بشکنند به کار گرفته‌اند، گفت: دشمن با استفاده از ابزارهای تبلیغی این موضوع فرهنگی را پیش برده و متآسفانه به نتایجی نیز رسیده است.

مدیرگروه مطالعات زنان دانشکده اهل بیت (س) دانشگاه اصفهان با بیان اینکه همه ما آسیب‌ها را می دانیم ولی متأسفانه اقدامات مناسبی که بتواند پاسخگوی این هجمه فرهنگی باشد انجام نداده ایم، گفت: گاهی نیز اقداماتی انجام شده است که به هیچ وجه سنجیده نبوده است.

وی بیان کرد: اگر بخواهیم به اقدامات نسنجیده شده این حوزه اشاره کنیم می‌توان جرم انگاری آن را نام برد، اینکه در قانون نوشته است اگر زنان بدون حجاب مناسب در خیابان ظاهر شوند مجازات می‌شوند باعث شده قانونی متروک پدید آید که اثرگذار نباشد.

خسروشاهی با بیان اینکه ما باید راهکارهای مناسب‌تری برای رفع معضل حجاب در جامعه بسازیم، گفت: بهترین راه برای این کار این است که از ادارات دولتی شروع کنیم، درست است در این زمینه بخشنامه‌های متعددی داریم اما متاسفانه در همین اماکن این مسئله نادیده گرفته شده است و باید ضمانت اجراهای دیگری برای این مورد در نظر بگیریم.

وی با بیان اینکه در زمینه حجاب باید آسیب شناسی جدی انجام شود، گفت: ما باید از تجربه گذشته کشور استفاده کنیم و فراموش نکنیم در دوران طاغوت نظام حاکمیت ضد دینی بود و موضع صریحی علیه حجاب داشت اما با توجه به اینکه فلسفه حجاب در خانواده‌ها نهادینه شده بود خواسته حکومت به هیچ وجه عملی نشد.

*لزوم انجام تحقیقات جدی در حوزه فیلم و تولیدات صدا و سیما

مدیرگروه مطالعات زنان دانشکده اهل بیت (س) دانشگاه اصفهان ادامه داد: اکنون نیز با توجه به اینکه حاکمیت موافق 100 درصدی حجاب است برای کسب موفقیت‌ها در این زمینه باید از خانواده که اولین مکان برای آموزش است استفاده کرد.

وی پیرامون مسئله گسست نسل‌ها و تاثیر آن در حجاب، خاطرنشان کرد: گسست‌های بین نسلی یعنی نسل گذشته با نسل آینده نمی‌تواند ارتباط لازم را برقرار کند پس در نظام خانواده جایی که محیط اولیه حجاب است این امر محقق نمی‌شود و هنگامی که در خانواده محقق نمی‌شود نباید انتظار داشت در جامعه محقق شود.

خسروشاهی پیرامون به هم پیوستگی مسائل فردی، اجتماعی و خانوادگی و تاثیر متقابل این مسائل با بیان اینکه باید تکلیف خودمان را با حجاب اجباری مشخص کنیم که آیا اجبار حجاب درست است، گفت: باید اصل این مورد که حجاب باید با باور و اعتقاد درونی همراه باشد را مورد تبیین قرار داد و توجه کرد که عفت درونی می‌تواند حجاب بیرونی را محقق کند و باید نظام تعلیم و تربیت باید به این سمت برود.

وی با بیان اینکه حجاب امری فرهنگی و اعتقادی است و تا زمانی که این موارد تغذیه نشود حجاب درست نمی‌شود، گفت: همانطور که تاکید داریم با مفاسد اقتصادی جدی برخورد شود باید با مفاسد فرهنگی هم به همان جدیت برخورد شود چون تهدیدی بزرگ علیه خانواده‌ها هستند.

مدیرگروه مطالعات زنان دانشکده اهل بیت (س) دانشگاه اصفهان پیرامون وظیفه صدا و سیما در زمینه رفع معضل حجاب، تصریح کرد: در صدا و سیما متاسفانه نه تنها اقدام موثری صورت نگرفته بلکه مکررا مشاهده شده است در یک فیلم خانم چادری نقش منفی بازی می‌کند که تاثیر مخربی نیز دارد.

وی با بیان اینکه در صدا و سیما متاسفانه برای انجام تبلیغات از بانوان استفاده ابزاری می‌شود که اهانت به کرامت زنان است، تصریح کرد: برای حل این معضل در جامعه باید این تعارضات را درون نظام رسانه‌ای و تبلیغاتی خود حل کنیم.

خسرو شاهی در ادامه با بیان اینکه در حوزه فیلم و تولیدات صدا و سیما باید تحقیقات جدی صورت گیرد، گفت: باید بررسی کرد چه تعداد محتوا با موضوع حجاب و عفاف تولید شده، اگر هم موردی باشد که به آن پرداختیم حاشیه‌ای است به علاوه که گاهی این اقدامات نسنجیده و علیه حجاب بوده است.

*حجاب موضوعی کاملا اجتماعی و مرتبط با جامعه است

الهام ایمانیان در ادامه با بررسی فلسفه حجاب در بعد روانشناسی با بیان اینکه حجاب و عفاف هر دو به یک معنی و مکمل یکدیگر هستند که حجاب بیشتر جنبه ظاهری و عفاف جنبه باطنی دارد، اظهار کرد: یکی از اصول تربیتی اصل تاثیر باطن بر ظاهر و بالعکس آن است که روایات متعددی در این زمینه وجود دارد.

وی بابیان اینکه حجاب یک بحث اجتماعی است چون انسان موجودی ذاتا اجتماعی است، گفت: از نظر روانشناختی و جامعه شناسی حجاب و عفاف، زمانی که در درجه اول باید بپذیریم که جامعه، خانواده و فرد به صورت سیستمی کار می‌کنند.

رئیس دانشکده فنی و حرفه‌ای دخترانه نجف آباد با بیان اینکه هنگامی که صحبت از حجاب به عنوان آرامش دهنده فردی و سلامت خانوادگی می‌کنیم متوجه اتصال و اثرگذاری آن خواهیم شد، گفت: جامعه سالم زمانی محقق خواهد شد که همه اجزای آن در همه ابعاد در جای مناسب خود قرار گرفته باشند به همین دلیل نمی‌توان گفت حجاب مسئله ای سلیقه‌ای است.

وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در زمینه مشکلات فرهنگی به مباحث تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و اخیرا ناتوی فرهنگی پرداخته‌اند، گفت: در زمینه ناتوی فرهنگی ایشان فرمودند از حادثه مسجد گوهرشاد که موضوع رفع حجاب مطرح شد تا به امروز دشمنان می‌گویند می‌توان با ریختن دامن حجاب، نظام فروپاشی خانواده را دنبال کرد.

ایمانیان با طرح این سئوال که چرا زن و مرد با دیدگاهی وارد جامعه می‌شوند که از درون ارزش‌های اصلی و اساسی انسانی را ندارند و ارزش‌های غیرواقعی و مجازی را برای خود تعریف و تعیین می‌کنند؛ خاطرنشان کرد: این افراد با این تفکرات مثل یک سم وارد جامعه می‌شوند و کل افراد را مبتلا خواهند کرد.

وی در پایان گفت: اگر زن و مرد با نقش و وظایف خود به درستی آشنا باشند، فرزندان خوبی تربیت می‌کنند که بدون هیچ سمی وارد جامعه شوند تا به جامعه سالم و پاک دست پیدا کنیم.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی