عنوان سال 1402

اوقات شرعی

تحصیل در حوزه علمیه واجب کفایی است

ر

معاون آموزش و پژوهش حوزه علمیه استان اصفهان گفت: مراجع از جمله آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرمایند که به سمت حوزه آمدن واجب کفایی است و چون به اندازه کافی حوزه علمیه نداریم کسانی که توانایی و استعداد دارند واجب کفایی است که به حوزه ها بیایند و نیازهای جماعه را برآورده نمایند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین محسن جلالی در نشست خبری خود که ساعتی پیش در حضور اصحاب رسانه برگزار شد با بیان این مطلب گفت: حوزه علمیه اصفهان در کنار حوزه قم و مشهد سه حوزه مطرح و مستقل کشور اند. این حوزه با قدمت طولانی و اساتید بزرگ از حوزه های مطرح بوده است و بعد از حضور آیت الله العظمی مظاهری با حکم رهبری به عنوان رئیس حوزه علمیه اصفهان رونق بسیار زیادی پیدا کرد و بعد از آن که آیت الله طباطبایی نژاد به عنوان مدیر معرفی شدند این رشد سرعت گرفت.
وی با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره مبارکه توبه گفت: رسالت حوزه از این آیه مشخص می شود که طلبه باید در قالب تبلیغ دین حضور پیدا کند و حوزه های علمیه ادامه راه ائمه عصمت و طهارت اند. حوزه های علمیه بعد از انقلاب رشد خوبی داشته اند و در تمام استان مدارس علمیه برقرار است.
وی حوزه های علمیه را ادامه دهنده راه مکتب امام صادق (ع) دانست و بیان داشت: هر سال پذیرش حوزه علمیه قم انجام می شود و ۲۵ تیر ماه پذیرش کتبی آن است که ۷۰ سوال تستی داشته و سپس مصاحبه و برخورداری از سلامت جسمی و روحی در پذیرش آن موثر است.

وی ادامه داد: در حوزه علمیه مقاطع تحصیلی سطح ۱ تا پایه ۶ و سطح ۲ تا پایه ۹ و سطح ۳ اتمام پایه ۱۰ می شود، سطح ۱ معادل فوق دیپلم و سطح ۲ معادل لیسانس و سطح ۳ معادل فوق لیسانس است و این مدارک در کل کشور برای استخدام و هم برای ورود به سطوح بالاتر قابل قبول است. سطح ۴ سطح تخصصی است که به خارج معروف است که توسط اساتید تدریس می شود. این سطح معادل دکتری محسوب می شود و در حوزه اصفهان تمام این مراحل وجود دارد.
وی افزود: شورای عالی آموزش مواد و متون درسی را بررسی و مصوب می کند. برنامه آموزش حوزه های اصفهان برنامه ای جامع است و بعد از پایه ۶ برای معمم شدن و فعالیت تبلیغی اقدام می کنند.
معاونت آموزش و پژوهش حوزه عملیه اصفهان ادامه داد: مراجع از جمله آیت الله العظمی مکارم شیرازی می فرمایند که به سمت حوزه آمدن واجب کفایی است و چون به اندازه کافی نداریم کسانی که توانایی و استعداد دارند واجب کفایی است که به حوزه ها بیایند و نیازهای جماعه را برآورده نمایند. مدرسه نورالله طباطبایی نژاد مدرسه قرآن و مدرسه دانشگاهیان است که مدرسه شهید است و دو مدرسه ویژه و خاص اصفهان محسوب می شوند.
وی یادآور شد: دوره آموزشی این مدارس دو نیم سال است که سال تحصیلی خود را از ۲۱ مرداد ماه زودتر از دیگر حوزه ها آغاز می کند و پس از پایان نیم سال از اول بهمن ماه آغاز می شود. سوالهای این آزمون متمرکز است و فعالیت خوبی با معدل ۱۵ به بالا داریم و تعداد زیادی بیش از ۱۵ درصد ممتاز داریم و در مرکز نخبگان کشور سهم اصفهان قابل توجه است.

قائم مقام آموزش و پژوهش حوزه علمیه اصفهان به تاریخ حوزه علمیه اصفهان اشاره کرد و بیان داشت: از دهه های اول اسلام در قرن دوم با آمدن ابوسعید از مدینه منوره حوزه علمیه شروع به فعالیت کرد و ابوعلی سینا در اصفهان مدرس داشته است. استاد جلال الدین همایی می گوید مقبره ابوعلی سینا در اصفهان است. بزرگان زیادی در سده های اول در اصفهان داشتیم .
وی ادامه داد: در دوران شاه عباس با آمدن پایتخت به اصفهان، محقق کرجی از نجف اشرف به اصفهان آمده و موسس حوزه علمیه اصفهان محسوب می شود. وی برای تمام مناطق امام جماعت و امام جمعه گذاشت. مدرسه ملاعبدالله شوشتری به اصفهان آمد که او را پدر حوزه علمیه اصفهان می دانند و شاگرد بزرگ او ملا محمد تقی مجلسی ۱۴ سال مشغول تدریس بود و نتیجه آن تربیت بیش از ۱۰۰۰ شاگرد بود. این حوزه علمیه یکی از بزرگترین حوزه های اصفهان بود و تا اوایل پهلوی اول با حوزه نجف مقابله می کرد.
حجت الاسلام مجید جلالی افزود: مدارس امروز مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان، مدرسه چهارباغ یا امام حسین(ع) است، مدرسه جده بزرگ در بازار، مدرسه میرزا حسین، مدرسه کاسه گران و مدرسه نوریه از جمله مدارس دوران صفویه و هم اکنون فعال هستند.
وی یادآور شد: بعد از آمدن آیت الله مظاهری حوزه علمیه اصفهان رونقی دوباره یافت. مرکز مدیریت این حوزه دارای ۱۰ هزار پرونده و سوابق تحصیلی است. به تعبیر آیت الله بهجت و آیت الله ناصری این حوزه سربازخانه امام زمان است.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی