اوقات شرعی

باسمه تعالی

نابرده رنج گنج میّسر نمی شود، موقعی که انسان می خواهد به مقصد برسد باید در راه آن مقصد کوشش، فعالیت و زحمت بکشد.

حول و حوش هر انتخابات اگر رسانه ها و تبلیغات رسانه ای به صحنه و میدان کار نیایند شاید بتوان گفت نتیجه مطلوب حاصل نمی شود و شاید بتوان گفت مردم به این گستردگی در انتخابات شرکت نمی کنند. ما همین اندازه که انقلاب شده است و رژیم طاغوت رفته است و آثار ظهور اسلام در ایران ظاهر شده است به فکر ظهور امام زمان (عج) افتاده ایم اما برای ظهور امام زمان زحمت نمی کشیم. یعنی مقدمات ظهور آمدن امام زمان را فراهم نمی کنیم همین جور که مثال به صحنه آمدن صدا و سیما و رسانه ها را برای انتخابات زدیم که اگر برای ظهور امام زمان عج هم زحمت کشیده شود امام زمان هم می آید.

ما معمولاً با حق ستیز می کنیم و رو در روی حق تعالی می ایستیم  آن وقت انتظار هم داریم که کارهایمان اصلاح شود مشکلاتی در گذران زندگی نداشته باشیم. طلاق در کار جامعه مان نباشد معتاد نشویم و معتاد هم نداشته باشیم، سرقت و بد حجابی در جامعه مان نباشد. آیا با فرار از دستورات حق تعالی کار اصلاح می شود؟

آیا کسی که نماز نخواند و کاری به نماز جماعت نداشته باشد کارش اصلاح می شود؟

شما بیایید ببینید چقدر از مردم ما از نماز و نماز جماعت فراری هستند. موقع نماز جماعت که می شود کار آنچنان هم ندارند اما به نماز جماعت نمی روند که نماز جماعت این قدر اهمیت دارد که اگر کار هم داشته باشند باید کارها را رها می کردند و به نماز جماعت می رفتند.

مردم ایران با تأسی نمودن به امامان خودشان و مخصوصاً امام حسین (ع) بود که شهادت طلبی را پذیرفتند و انقلاب و جنگ را به پیروزی رساندند آن همه هم شهید دادند که اگر آن جور نشده بود و مردم حاضر نشده بودند در راه حق تعالی شهید شوند معلوم نبود روزگار ما به چه وضعی بود. اما آن جوری که نظر حق تعالی و نظر خود امامان معصوم (ع) و نظر امام حسین(ع) است، از نماز جماعت خواندن ظهر عاشورای امام حسین(ع) درس نگرفتند. که اگر همچون شهادت طلبی که از امام حسین(ع) یاد گرفتند از نماز جماعت خواندن ظهر عاشورای امام حسین(ع) هم درس می گرفتند ما این همه در جامعه مان فساد نداشتیم.

 

باسمه تعالی

شاید بتوان گفت گرفتاری جامعه ما در فسادهای اجتماعی و ناهنجاری ها از بی توجهی همه ما به این جمله و مطلب است که نماز جماعت و توجه به خدا می تواند همه ما را از نابسامانی ها و ناهنجاری ها نجات دهد . حضرت حق تعالی میفر ماید:

« ان الصلاه تنهی عن الفحشاء والمنکر» بعنی نماز بازدارنده انسان از تمام بدی ها و منکرات است. اما به این فرموده حضرت حق به صورت کاربردی نگاه نمی کنیم و از کنار این صحبت که نماز جماعت ما انسان ها  را از بدی ها دور می کند رد می شویم یعنی مسجد های ما موقع نماز آن طوری که باید از جمعیت پر باد باشد نیست و تعداد کمی از مردم در نمازجماعت ها شرکت می کنند. از همین رو طلاق ها، اعتیادها، بدحجابی ها، فساد و سرقت ها در جامعه ما زیاد شده و فساد بیداد می کند.

روان شناسان ما از زوج هایی که در حال جدا شدن هستند و می خواهند طلاق بگیرند سؤال نمی کنند که آیا هیچ موقع نماز و نماز جماعت خوانده اید و یا از کسانی که دچار اعتبیاد شده اند و در لجن زار اعتیاد گیر کرده اند سؤال نمی کتنند که هیچ موقع به فکر خواندن نماز و نماز جماعت بوده اید و یا اصلا نماز می خوانید. ما به طور عملی می خواهیم مشکلات جامعه را از غیر راه نماز و نماز جماعت حل کنیم. ما هر نصیحتی می خواهیم به کسی بکنیم اول باید ببینیم او نماز می خواند یا نه و در راه نماز جماعت شرکت می کند یا نه؟ چرا که اگر جوان یا هر شخصی در نماز جماعت ها شرکت کند می توان گفت 90 درصد از نصیحت پذیری اش را از مسجد و سر به سجده گذاردن برای حق دریافت می کند. روحانیت و منبری های ما این قدر که از شهادت امام حسین(ع) می گویند از نماز خواندن ظهر عاشورای ایشان نمی گویند. در حالی که شهادت امام حسین(ع) مقدمه ای بود برای نماز خواندن و نماز جماعت.

آیا مسئولین و اربابان فرهنگی، مشکل فضای مجازی را از چه راهی می تواننند بر طرف کنند شاید بتوان گفت دنیای مجازی را هم مشکلاتش را از طریق نماز جماعت و توجه به خدا می توان حل کرد یعنی اگر کاری کنیم که جوانان ما به نماز جماعت رو بیاورند و تحولی در نماز جماعت ها پیدا شود خواهیم دید که اینقدر مشکلات در فوتبال و ورزش داریم که همه دادشان بلند است اگر فوتبالیست ها و ورزش کاران ما در نماز جماعت ها شرکت کنند مشکلات ورزش ما کمتر می شود.

خواهید گفت که چه کنیم مردم بیشتر از این که فعلاً در نماز جماعت ها شرکت می کنند شرکت کنند؟

یک راه این که امام جماعت ها در موقع نماز با مردم ارتباط بیشتری برقرار کنند و یا امام جماعت ها با خود مردم به مشورت بشیند که چرا جوانان و بستگانشان را به مسجد نمی آورند و دیگر اینکه با خود مردم مشورت کنند که چه کنیم که جمعیت بیشتری در نماز جماعت ها شرکت کنند تا زمانی که جوانان ما در نماز جماعتها شرکت نکنند غیر ممکن است که ناهنجاری های جامعه ما اصلاح شود.

ما همین مقدار که کارهایمان اصلاح می شود مال همین مقدار نماز و نماز جماعتی است که می خوانیم.  ما می گوییم جمهوری اسلامی هستیم اما با کمال تأسف از کنار این مطلبی که عرض شد رد می شویم و چقدر هم برای این مطالبی که عرض شد متولی داریم اما همه به گردن دیگری می اندازیم و هرچقدر هم که این بی توجهی ها ادامه پیدا کند متأسفانه بیشتر در لجن گرفتاری ها غوطه ور می شویم.

 

باسمه تعالی

اربابان و مسئولین فرهنگ که در صدا و سیما صحبت می کنند بیشتر می خواهد جوانان و اهل جامعه را از طریق علم روانشناسی نصیحت کنند در جایی که حضرت حق تعالی نصیحت پذیری بشر را از طریق نماز و نماز جماعت خواستار است به همه مردم فرموده نماز بخوانید تا از بدی ها دور بمانید به هر جهت اصل را بر نماز خواندن گذارده حتی بالاتر از اصل این نافله هایی که به ما دستور داده شده برای چیست؟ یکی برای این است که مبادا از اصل غافل شویم و یا کمبودهایی را که بعد از نماز واجب خواندن ها برای ما پیش می آید از طریق نافله ها جبران کنیم تا حتی دیگر منکری برای ما باقی نماند؟

حال شما برای ما بگویید این زوج هایی که کار آنها به جدایی و طلاق کشیده می شود چه مقدار نمازهای واجب را اصل کار خودشان قرار می دهند؟ آیا به خودشان می گویند باید نماز بخوانیم تا این کار ما اصلاح بشود؟ یا این که خیر، اصلاً کاری به نماز خواندن یکدیگر ندارند؟ اما انتظار دارند که کاری به دستورات حق تعالی نداشته باشند و کارشان اصلاح و بالاخره شما بیایید ببینید آیا کسانی که کارشان به طلاق و جدایی کشیده می شود آیا صدا و سیمای ما تا حال کی شده که نماز خواندن یا نماز نخواندن زوج های جوان را در موقع ازدواج به تصویر بکشند و تا حال کی شده که اربابان فرهنگ در صدا و سیما از طریق فیلم یا سریال به زوج های جوان بگویند باید نماز بخوانید تا این که ازدواج شما پایدار بماند.

قبلاً از هر 30 ازدواج یک طلاق صورت می گرفت اما الان می گویند از هر 3 یا 4 ازدواج یک طلاق صورت می گیرد آیا چه کسانی باید این فاجعه پیش آمده طلاق ها را اصلاح کنند؟ آیا این اتفاق پیش آمده طلاق ها قابل نقد و بررسی است یا نه؟ آیا از طریق علم روانشناسی می توان اتفاق طلاق ها را درمان کرد یا این که باید پناه به دستورات حق تعالی ببریم و از نماز جماعت کمک بگیریم؟

قرآن يكي از عوامل جهنّمى شدن را ترك نماز ذكر كرده است. یكي از سؤال‌هايي كه بهشتيان از جهنميان مي‌پرسند، در خصوص علت جهنمي شدن آنها مي‌باشد كه آنها ريشه و علت اصلي چنين عقوبتي را ترك نماز مطرح مي‌نمايند.

صدا و سیمای ما خیلی بیشتر از این که تا حال در جهت فرهنگ و مبانی اسلامی و در جهت دین جوان ها و کلاً دین مردم کار کرده می توانسته کار کند.

امام امت اول انقلاب فرمودند ممکن است بگویید ما انقلاب کردیم دیگر نماز می خواهیم چه کنیم و این بیان را هم فرمودند که خیر ما انقلاب کردیم که نماز بخوانیم و فرمودند چرا اول وقت نماز، کارها را رها نمی کنید و برای نماز بروید. صدا و سیمای ما معمولاً نماز و نماز خواندن را در پرانتز به مردم گوشزد می کنند مسئولین فرهنگ در صدا و سیما اصل تبلیغ فرهنگ دین را بر مبنای فرهنگ نماز و نماز جماعت خواندن قرار نداده اند و تا زمانی که ما به این وضع پیش برویم فسادهای اجتماعی مانند طلاق، اعتیادها، بدحجابی ها و خلاصه ناهنجاری های اجتماعی نه تنها کم نمی شود بلکه بیشتر هم خواهد شد.

 باسمه تعالی

اکثر مسئولین فرهنگ و اکثر مردم ایران به طور ملموس و به طور صد در صد باورشان نیست که ما از طریق نماز و نماز جماعت مشکلاتمان حل می شود. از همین رو روانشناسان ما موقع نصیحت نمودن مردم از طریق علم روانشناسی به مردم نصیحت می کنند. شاید هیچ موقع نشده است که روانشناسان ما موقعی که می خواهند مردم را نصیحت کنند توصیه ای به نماز و نماز جماعت داشته باشند. در جایی که اولین و بهترین روانشناس یعنی پروردگار عالم هستی فقط از طریق نماز و نماز جماعت به مردم توصیه می کنند. حضرت حق تعالی می فرمایند برای دوری از همه فسادها باید برای من سر به سجده بگذارید و به طرف من بیایید و من را بخوانید.

 باسمه تعالی

جمهوری اسلامی ما برگرفته شده از دستورات حق تعالی دین اسلام و احادیث معصومین است که هیچ کدام اشکالی در آن دیده نمی شود. بنابر این اشکال کار کجاست که این همه گرفتار نابسامانی های فرهنگی هستیم شاید بتوان گفت اشکال کار اینجاست که مردم و مسئولین فرهنگ به نوعی گرفتار روزمرّه گی شده اند. این جور است که فکرشان برای چاره جویی فسادها و ناهنجاری های جامعه متمرکز نمی شود امام امت هم از همان اول شروع مبارزه اگر گرفتار روزمرّه گی شده بود شاید به فکرشان نمی رسید که جلوی شیطان بزرگ یعنی آمریکا و همه جهان خواران بایستد.

اصلاح و سر و سامان دادن فرهنگ در جامعه اسلامی ایران شدنی است اما شاید بتوان گفت مسئولین فرهنگ از کنار آن رد می شوند و یک راه آن توسعه دادن نماز و نماز جماعت است و آن اینکه امام جماعت ها از این رویه ای که تا حال گذرانده اند و گفت و شنود آن چنانی با نماز گذران نداشته اند را کنار بگذارند و ار تباط بیشتری با نماز گذاران پیدا کند و راجع به توسعه نداشتن نماز جماعت ها با خود مردم مشورت کنند و از آنها بخواهند هر چه می توانند رفقا و بستگانشان را به مسجدها بیاورند. مردمی که به نماز جماعت ها می آیند بیشتر از آنها فرزند و نوه و نتیجه دارند اما یا تکلیف خود را نمی دانند که انها را به نماز جماعت بیاورند و یا بالاخره احساس نمی کنند که باید بستگانشان را به نماز جماعت بیاورند.

 

باسمه تعالی

برای توسعه و رونق نماز و نماز جماعت ها این همه متولی داریم که عدد آنها بسیار است اما چرا نماز و نماز جماعت های ما رونق و توسعه لازم را ندارد؟ چرا موقع نماز مسجدهای ما از جمعیت لازم برخوردار نیست؟ چرا موقعی که وقت نماز فرا می رسد اذان گفته می شود نماز جماعت هم برقرار می شود اما مردم به طرف نماز جماعت نمی شتابند؟ برای اینکه از طرف متولیانی که برای توسعه و رونق نماز جماعت ها گذارده شده تصمیمات لازم گرفته نمی شود و گرفته نشده است. چیزی که روشن است این است که متولیان توسعه و رونق نماز جماعت تا حال که نتوانسته اند با یکدیگر جمع شوند و در مورد توسعه و رونق نداشتن نماز جماعت ها آسیب شناسی و چاره جویی کنند. مطلبی که عرض شد جزء مطالب سرسری نیست  مطلبی است که حتماً باید برای آن تصمیم گیری شود. نظر به این که تا حال نتوانسته اند متولیان نماز برای بی رونق بودن نماز جماعت ها تصمیم جدی بگیرند تا این همه مفاسدهای اجتماعی زیاد نشود. شما ببینید منکرات در جامعه ما چه می کنند طلاق ها، اعتیادها، بدحجابی ها، و سرقت ها در جامعه ما چه می کنند.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی