عنوان سال 1402

اوقات شرعی

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب در خطبه های نماز جمعه سال ۸۴ از آیین اعتکاف به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب نام بردند و اخیرا نیز رهبر انقلاب در بیانیه روشنگرانه و دقیق گام دوم از اعتکاف به عنوان یکی از شاخص‌های رشد معنویت در جامعه و اقبال جوانان و مردم به سمت معنویت یاد کردند.

 

 به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، حجت الاسلام رحمت الله اروجی، در مراسم تجلیل از خادمان اعتکاف شهرستان  اصفهان، با اشاره به نزدیک شدن به حلول بهار معنویت و ماه رجب در خصوص اهمیت مراسم معنوی اعتکاف اظهار کرد: جدای از این که اعتکاف یک سنت تاریخی است که در آیین پیامبران گذشته وجود داشته و شواهد قرآنی و روایی دلالت بر آن دارد، این عمل عبادی سیره و سنت رسول خدا(ص) بوده است.

وی افزود: رهبر انقلاب در خطبه های نماز جمعه سال 84 از آیین اعتکاف به عنوان یکی از رویش‌های انقلاب نام بردند و اخیرا نیز بعد از این که جهان بشریت شاهد برپایی جشن 40 سالگی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و ورود به دهه کمال انقلاب بود، رهبر انقلاب در بیانیه روشنگرانه و دقیق گام دوم از اعتکاف به عنوان یکی از شاخص‌های رشد معنویت در جامعه و اقبال جوانان و مردم به سمت معنویت یاد کردند.

حجت الاسلام اروجی با بیان اینکه تحلیل اعتکاف به عنوان یک عبادت فردی تحلیل اشتباهی است، بیان کرد: اینکه به عنوان یک امر و رویکرد در ظرف زمانی سه روزه در طول سال به این مراسم بپردازیم، نیز امری اشتباه است.

وی اضافه کرد: ما به عنوان یک دستگاه حاکمیتی مدعی برگزاری اعتکاف نیستیم و ارکان برگزارکننده اعتکاف نیز ستاد اعتکاف مسجد است که همه زحمت به دوش اعضای این ستاد بوده و ما نیز بر اساس رسالتی که به عهده داریم در خصوص مقوله دینی این پدیده اجتماعی، وظیفه نظارت و هدایت‌گری را به دوش داریم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تاکید بر وظیفه رصد و نظارت سازمان تبلیغات اسلامی بر مراسم معنوی اعتکاف تصریح کرد: اعتکاف یک امر عبادی فردی است، اما محل برگزاری آن در یک مکان عمومی است و هنگامی که اقبال به سمت این عبادت رونق یابد، با تعداد زیادی از مومنین مواجه می‌شویم که به مسجد ورود پیدا می‌کنند و لذا این مقوله عبادی تبدیل به یک پدیده اجتماعی می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: همه اندیشمندان علوم اجتماعی بر این تاکید دارند که هیچ پدیده اجتماعی بدون نظم و انضباط دوام نخواهد داشت و اگر نظم و مقررات در یک پدیده اجتماعی رعایت نگردد، تبدیل به تهدید می‌شود.

حجت الاسلام اروجی داشتن اطلاعات و آمار، برای نظارت بیشتر و جامع‌تر و دقیق را، مهم دانست و افزود: هدف اصلی سامانه‌ای که به عنوان سامانه جامع ثبت نام راه اندازی شده این است که اطلاعات و آمار دقیقی از کم و کیف اعتکاف در سطح مساجد و استان داشته باشیم و بر اساس آن بتوانیم به درستی تحلیل کرده و برنامه ریزی نماییم.

وی ضمن بیان مزایای سامانه ثبت نام اعتکاف استان اصفهان به عنوان جامع‌ترین سامانه‌های ثبت نام الکترونیکی، افزود: این سامانه به نشانی akefin.com توسط ستاد اعتکاف استان راه اندازی شده و علاقه مندان می‌توانند با استفاده از رایانه یا تلفن همراه در مسجد دلخواه خود ثبت نام کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اصفهان بر لزوم ورود اطلاعات و مشخصات معتکفین در این سامانه تاکید کرد و افزود: در سال گذشته بیش از 44 هزار نفر در 409 مسجد استان معتکف شدند و اطلاعات بیش از 80 درصد آنان در سامانه وارد شده است.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی