عنوان سال 1402

اوقات شرعی

 

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: راز اعتکاف، انقطاع از دنیا است و مشکل انسان‌ها همین چسبیدن به دنیا می‌باشد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در همایش تجلیل از خادمان اعتکاف شهرستان اصفهان  با اشاره به نزدیک شدن ایام ماه رجب، این ماه را ماه شست و شوی روح دانست و اظهار کرد: رجب ماه استغفار و شعبان ماه نبی گرامی اسلام و پیامبری که خلق او عظیم است می باشد و می دانیم خداوند هیچ چیز را عظیم معرفی نمی کند زیرا او خود عظیم مطلق است، اما خلق پیامبر(ص) را عظیم می‌فرماید.

وی افزود: ماه شعبان، ماه تخلق به اخلاق پیامبر(ص) است و ماه مبارک رمضان ماه مهمانی خدا می باشد و در سیره بزرگان دین از جمله آیت الله خویی (ره) است که ایشان از مرحوم آیت الله قاضی طباطبایی(ره) برای دستیابی به سیر معنوی سوال می کنند و آیت الله قاضی به ایشان پیشنهاد قرائت هزار بار سوره قدر در شب های ماه مبارک رمضان را می دهند.

عضو خبرگان رهبری در ادامه با بیان اینکه خدمت در مراسم معنوی اعتکاف از الطاف بزرگ خداوند متعال است، گفت: راز اعتکاف در انقطاع است و معتکف می شویم تا منقطع شویم و انقطاع مقدمه زهد و زهد مقدمه خلوص و خلوص مقدمه فنا  و فنا مقدمه وصل است و اعمالی چون روزه، حج، جهاد و اعتکاف اعمالی هستند که انسان را از دنیا جدا می کنند.

وی اضافه کرد: در دین اسلام عزلت و رهبانیت نیست، بلکه انقطاع به این معنا که مقدمه ای برای اتصال به خداوند باشد، در دین اسلام وجود دارد.

آیت الله مهدوی با تاکید بر مراتب هر یک از اعمالی که موجب انقطاع انسان می‌گردد، تصریح کرد: انقطاع مقام زهد را برای فرد به همراه می آورد و این به معنای آن است که انسان ترک تعلق از دنیا می کند و وقتی انسان از دنیا دل برید، پرواز می کند، اما مشکل انسان ها همین چسبیدن به دنیا می باشد.

وی خاطر نشان کرد: زهد ریشه مقام نبوت و امامت است و خداوند ابتدا از انبیاء تعهد گرفته است که زاهد باشند و همه آنها این تعهد را پذیرفتند و سپس به مقام نبوت رسیدند.

امام جمعه موقت اصفهان عنوان کرد: زهد به دلیل این که مقابل حب دنیا است و حب دنیا رأس کل خطیئه است، لذا اگر کسی زهد یابد در حقیقت عصمت یافته است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند و ریشه عصمت انبیا در عدم تعلق به دنیا بوده و وقتی انسان زهد یافت به درجه خلوص می رسد.

وی افزود: وقتی انسان خالص شد فانی در خداوند می شود و فنا مقدمه وصل است و کسی که فانی گردید باقی به بقا خدا گردیده و برای اینکه در اعتکاف این حالت پیدا شود باید برای نوجوانان و جوانانی که در این مراسم شرکت می‌کنند جا بیندازید که در این سه روز ارتباط خود را با دنیا قطع نمایند.

آیت‌الله مهدوی تصریح کرد: سلوک رفتاری و رعایت برخی نکات در مراسم معنوی اعتکاف را مهم دانست و گفت: انجام چند کار برای رسیدن به این حالت مهم است؛ همراه نداشتن گوشی تلفن همراه یکی از آن کارها می باشد، مسئله بعد این است که افراد متأهلی که می خواهند در این مراسم شرکت کنند در این سه روز اگر قصد اطلاع یافتن از اوضاع  خانواده خود را دارند باید از قبل به آنها بگویند که دیدارها باید بعد از مراسم اعتکاف انجام شود.

وی اضافه کرد: مسئله دیگری که باید در مراسم اعتکاف رعایت شود، قرار نگرفتن در جمع های دوستانه و مشغول نشدن به صحبت های روزمره است، زیرا در این جمع ها، آن حالت انقطاع کمرنگ می شود در حالی که سرِ اعتکاف بریدن از دنیا است.

استاد حوزه در ادامه به بحث بیانیه گام دوم انقلاب اشاره کرد و تشریح و تبیین این بیانیه را مهم دانست و افزود: بخش اول بیانیه حدود 10 نکته مقدماتی دارد و در بخش دوم هفت مطلب را رهبر انقلاب بیان کرده اند؛ مطالبی که تجربه مجموعه زندگی رهبر انقلاب است و اگر کسی بخواهد سیر انقلاب را ببیند، در این بیانیه ذکر شده است.

وی افزود: در این بیانیه، مباحثی چون علم و پژوهش و اخلاق و معنویت در جایگاه اول و دوم قرار گرفته است که نشان از اهمیت این دو موضوع نسبت به مساله اقتصادی است.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی