باسمه تعالی
دستورالعمل اجرایی
شناسایی، پایش و ارزیابی طرحهای پیشنهادی و اقدام های فرهنگی
دی 1399
مقدمه:
هر سازمان فرهنگی مسلماً به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و بهینه فعالیت های خود به ويژه در محیط های پیچیده و پويای اجتماعی، نیاز مبرم به نظام ارزيابی اثربخش دارد. عدم امتیازدهی به طرح های فرهنگی و تمییز آنها پیامدهای منفی چون هدر رفت اعتبارات، از دست دادن فرصت های مؤثر، کلیشه بودن و نهايتاً بی خاصیت بودن يك سازمان فرهنگی را به دنبال خواهد داشت كه ممكن است اين مرگ تدريجی توسط مديران حس نشود. نبود نظام كسب بازخورد و ارزيابی اثربخش، امكان انجام اصلاحات لازم برای رشد و توسعه و بهبود فعالیت های سازمان فرهنگی را غیرممكن می سازد.
افزایش بهره وری و کیفیت طرحهای فرهنگی زمانی اثربخش خواهد بود که با ورود به عرصه رقابت علیه تهاجم فرهنگی و گفتمانی غرب در حوزهی فرهنگی دینی بالأخص در حوزه ناهنجاریها و آسیبهای اجتماعی نسبت به برقراری رقابت درونی از طریق سنجش و ارزیابی طرحهای فرهنگی اقدام گردد و با ایجاد فضایی مناسبت در راستای ديده شدن طرح های بومی و حتی خرد، زمینه را برای افزایش انگیزه، خلاقیت، نوآوری و کارآیی در سازمان تبلیغات اسلامی در هوشمندی و مهندسی فرهنگی هموار نماید.
طرحهای پیشنهادی و اقدامهای فرهنگی استانی و شهرستانی با نگاهی ویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی ظرف و ظرفیت بزرگ تری برای رشد و نمو می يابند و توجه به طرحهای پیشنهادی و برنامه های موفق با ايجاد رقابت تعامل و تشريك مساعی میتواند به خروجی كارآمدی برای دستگاههای فرهنگی مبدل گردد. و دستورالعمل شناسایی و پایش طرحهای پیشنهادی و اقدامات فرهنگی استان های سراسر کشور در حوزه آسیبهای اجتماعی در راستای منویات مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» و راهبرد جديد رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در شبکه سازی مردمی و امر تبلیغ دين و مأموريت گام دوم انقلاب اسلامی تدوین و عرضه شده است.
اهداف:
1 - پايش، رصد و ارزيابی تخصصی طرحهای پیشنهادی و اقدامهای فرهنگی مجموعة سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه ها، تشکلها و فعالین فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی
2 - ارتقاء انگیزشی، فكری و مهارتی فعالین برتر فرهنگی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی در استانها
3 - حمايت مادی و معنوی ستادی از طرحهای پیشنهادی و اقدامات برتر گزينش شده جهت تكثیر و توسعهی كمی و كیفی آنها
4 - تقويت انگیزة مديران استانی به منظور حمايت و هدايت طرح های پیشنهادی و اقدام های كیفی فرهنگی در موضوعات دارای اولويت عرصة فرهنگ با رویکرد آسیب های اجتماعی
5- ایجاد بانک اطلاعات طرح های پیشنهادی و اقدام های فرهنگی دینی
6- ارائه طرح های پیشنهادی و اقدامات فرهنگی دینی برتر به مبادی ذیربط و بالأخص شورای اجتماعی کشور (وزارت کشور)
محورهای محتوایی رویداد:
1) خانواده
2) مفاسد اخلاقی و اجتماعی
3) اعتیاد
4) بیکاری
5) حاشیه نشینی و مناطق محروم
* کلیه طرح های فراخوان شده می بایست در چارچوب پنج محور فوق الذکر باشد و بدواً با شاخصهای ارزیابی اولیه مندرج در فرم شماره 2 (جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه) مورد پایش قرار گرفته و در صورتیکه حائز این معیارها قرار گرفت، صلاحیت طرح در کمیته ارزیابی را خواهد داشت.
* این پایش از سوی اعضای کمیته ارزیابی استانی متشکل از اعضای داخلی اداره کل تبلیغات اسلامی استان برابر معیارهای ارزیابی و پایش مندرج در فرم شماره 2 (جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه) صورت خواهد پذیرفت و و نظریه ارزیابی اولیه در انتهای فرم شماره 1 (مشخصات طرح پیشنهادی و اقدام فرهنگی) نیازی به حضور سایر اعضای کمیته در این مرحله نمی باشد.
سنجه هاي گزينش طرح های پیشنهادی هوشمند فرهنگی در رویداد
ردیف |
شاخص های ارزیابی |
سقف امتیاز |
1 |
میزان مطابقت برنامه با اسناد بالادستی (مأموریتهای ابلاغی سازمان و منویات مقام معظم رهبری) |
10 |
2 |
نیازسنجی انجام شده برنامه با توجه به زیست بوم استان و یا ... |
15 |
3 |
تحقق اهداف برنامه[1] |
15 |
4 |
میزان ارزش اهداف برنامه[2] |
10 |
5 |
تامین اعتبار اجرایی برنامه |
15 |
6 |
میزان فراگیری برنامه |
10 |
7 |
اجرا و خلاقیت برنامه |
15 |
8 |
گزارش اجرای برنامه1 |
10 |
جمع کل |
100 |
فرم شماره: 2 |
جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه
ردیف |
عنوان آسیب اجتماعی |
شاخصه های پایش اولیه طرح |
|||
1 |
خانواده[3] |
تشکیل خانواده |
تحکیم بنیان خانواده |
جلوگیری از ورود آسیب به خانواده |
سبک زندگی اسلامی |
2 |
مفاسد اخلاقی و اجتماعی[4] |
رذائل اخلاقی و مفاسد فردی |
ناهنجاریها و مفاسد اجتماعی |
معاصی و محرمات |
تهاجم فرهنگی دشمنان |
3 |
اعتیاد[5] |
آثار و عواقب فردی و اجتماعی اعتیاد |
جلوگیری از گرایش افراد |
خانواده بویژه جوانان و اعتیاد |
دین و اعتیاد |
4 |
بیکاری[6] |
فرهنگ و اشتغال زایی |
بیکاری و مفاسد اجتماعی |
بیکاری و معضلات خانواده |
جوانان و بیکاری |
5 |
حاشیه نشینی و مناطق محروم[7] |
اتباع بیگانه و حاشیه نشینی |
مناطق محروم و فرهنگ دینی |
معضلات فرهنگی حاشیه نشینی |
فقر اقتصادی |
* نکته: جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه (فرم شماره2) باید توسط رؤسای کمیته های استانی همراه با نامه فراخوان رویداد ملی طواف به انضمام فرم شماره 1 در اختیار متقاضیان شرکت در رویداد قرار گیرد.
طرح های منتخب:
کلیه طرح های ارسالی از کمیته های استانی به دبیرخانه رویداد ملی طواف می بایست مطابق محورهای ابلاغی و شاخص های مندرج در فرم شماره 5 (فرم ارزیابی کمیته استانی) ارزیابی شده و پس از کسب امتیاز لازم، طرح های برتر و مستعد حمایت برابر سهمیه مورد اشاره در جدول زیر تعیین گردد.
تعداد طرح های منتخب استانی
طرح ها |
خانواده |
مفاسد اخلاقی و اجتماعی |
اعتیاد |
بیکاری |
حاشیه نشینی |
برتر |
5 |
5 |
1 |
1 |
1 |
مستعد حمایت |
5 |
5 |
1 |
1 |
1 |
جوایز:
اعطاء جوایز کلیه طرح های منتخب برتر، مستعد حمایت و برگزیده آزاد با وصول طرح تفصیلی و ارزیابی کمیته ستاد مرکزی به شرح ذیل خواهد بود؛
- کلیه طرحهای پیشنهادی و اقدامهای فرهنگی واصله از کمیته های استانی در بانک اطلاعات طرحهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت کشور ثبت و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
- طرح های برتر: هر طرحی که حائز امتیاز 100 - 80 باشد به عنوان طرح برتر انتخاب شده و مبلغ 100.000.000 ریال به عنوان جایزه نقدی به صاحب اثر اعطاء میگردد و همچنین این طرح به کارگروه اجتماعی وزارت کشور، دستگاه ها و نهادهای مرتبط جهت حمایت و اجرا در سطح ملی ارجاع می شود.
- طرح های مستعد حمایت: هر طرحی که حائز امتیاز 80 - 60 باشد به عنوان طرح مستعد حمایت انتخاب شده و مبلغ 70.000.000 ریال به عنوان جایزه نقدی به صاحب اثر اعطاء میگردد و همچنین این طرح به کارگروه اجتماعی وزارت کشور، دستگاه ها و نهادهای مرتبط جهت حمایت و اجرا در سطح ملی ارجاع می شود.
- طرح های برگزیده آزاد: ارزیابی و انتخاب طرح های برگزیده آزاد و همچنین اعطای جوایز، طبق شاخصه های کمیته ستاد مرکزی صورت می پذیرد و از حیطه اختیارات کمیته های استانی خارج می باشد.
* لازم به توضیح است؛ کمیته های استانی در اعلام فراخوان عمومی صرفاً در خصوص طرح های برتر و مستعد حمایت مجاز به انتشار اطلاعیه و اعلام جوایز می باشند، فلذا در خصوص انتخاب و اعطای جوایز به طرح های برگزیده آزاد مجاز به اعلام فراخوان نمی باشند.
[1] - شاخص ارزیابی ردیف 3 و 8 صرفاً مربوط به اقدامهای انجام شده می باشد. به عبارت دیگر امتیاز این ردیفها به طرح های پیشنهادی و ایده های نو تعلق نمی گیرد.
[2] - شاخص ارزیابی ردیف 4 صرفاً متعلق به ایده های بدیع و نو می باشد. به عبارت دیگر امتیاز این ردیف به اقدامهای انجام شده تعلق نمی گیرد.
[3] - خانواده: سقط جنین، مد و حجاب، مهریه، طلاق عاطفی، ازدواج سفید، بی بندوباری اخلاقی و عدم تعهد زوجین، فرصتها و تهدیدهای ماهواره و شبکه های مجازی، ازدواج آسان، طلاق، جمعیت و فرزند آوری، زنان سرپرست خانوار، ازدواج کودکان، ازدواج اجباری، روابط والدین با فرزندان، تربیت دینی فرهنگی اعضای خانواده، تجمل گرایی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و....
[4] - مفاسد اخلاقی و اجتماعی: زنان خیابانی، مزاحمین نوامیس، بدحجابی و بی حجابی، بزهکاری، مشروبات الکلی و مسکرات، رشوه، نزاعهای خیابانی و قومی قبیله ای، سرقت، تکدی گری، کارتن خوابی، همجنسگرایی، تن فروشی، کودک آزاری، دختران فراری، زنان مطلقه و....
[5] - اعتیاد: تولد دوباره (ترک اعتیاد)، تجاهر به مصرف مواد مخدر، آثار مخرب فرهنگی اجتماعی اعتیاد، کاهش سن اعتیاد در جوانان و نوجوانان، اعتیاد زنان و دختران، تهاجم فرهنگی و سودجویی در تنوع و تکثر جنس مواد مخدر و ....
[6] - بیکاری: کودکان کار، آثار ترک تحصیل در بیکاری، آثار مهاجر پذیری اتباع بیگانه در بیکاری، ارتباط بیکاری با مفاسد اخلاقی و اجتماعی، معضلات حاصله از بیکاری در خانواده، تبعات بیکاری جوانان در دامن زدن به سایر معضلات فرهنگی فردی و اجتماعی و ...
[7] - حاشیه نشینی: عوامل فرهنگی حاشیه نشینی، ارتباط حاشیه نشینی با سایر آسیبهای اجتماعی (خانواده، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، اعتیاد، بیکاری) و ...