باسمه تعالی

دستورالعمل اجرایی
شناسایی، پایش و ارزیابی طرحهای پیشنهادی و اقدام ­های فرهنگی
دی 1399

مقدمه:

هر سازمان فرهنگی مسلماً به منظور آگاهی از میزان مطلوبیت و بهینه فعالیت های خود به ويژه در محیط های پیچیده و پويای اجتماعی، نیاز مبرم به نظام ارزيابی اثربخش دارد. عدم امتیازدهی به طرح های فرهنگی و تمییز آنها پیامدهای منفی چون هدر رفت اعتبارات، از دست دادن فرصت های مؤثر، کلیشه بودن و نهايتاً بی خاصیت بودن يك سازمان فرهنگی را به دنبال خواهد داشت كه ممكن است اين مرگ تدريجی توسط مديران حس نشود. نبود نظام كسب بازخورد و ارزيابی اثربخش، امكان انجام اصلاحات لازم برای رشد و توسعه و بهبود فعالیت های سازمان فرهنگی را غیرممكن می سازد.

افزایش بهره وری و کیفیت طرحهای فرهنگی زمانی اثربخش خواهد بود که با ورود به عرصه رقابت علیه تهاجم فرهنگی و گفتمانی غرب در حوزه­ی فرهنگی دینی بالأخص در حوزه ناهنجاری­ها و آسیب­های اجتماعی نسبت به برقراری رقابت درونی از طریق سنجش و ارزیابی طرحهای فرهنگی اقدام گردد و با ایجاد فضایی مناسبت در راستای ديده شدن طرح های بومی و حتی خرد، زمینه را برای افزایش انگیزه، خلاقیت، نوآوری و کارآیی در سازمان تبلیغات اسلامی در هوشمندی و مهندسی فرهنگی هموار نماید.

طرحهای پیشنهادی و اقدامهای فرهنگی استانی و شهرستانی با نگاهی ویژه به حوزه آسیبهای اجتماعی ظرف و ظرفیت بزرگ تری برای رشد و نمو می يابند و توجه به طرحهای پیشنهادی و برنامه های موفق با ايجاد رقابت تعامل و تشريك مساعی میتواند به خروجی كارآمدی برای دستگاههای فرهنگی مبدل گردد. و دستورالعمل شناسایی و پایش طرحهای پیشنهادی و اقدامات فرهنگی استان های سراسر کشور در حوزه آسیبهای اجتماعی در راستای منویات مقام معظم رهبری «مد ظله العالی» و راهبرد جديد رئیس محترم سازمان تبلیغات اسلامی در شبکه سازی مردمی و امر تبلیغ دين و مأموريت گام دوم انقلاب اسلامی تدوین و عرضه شده است.

 

اهداف:

1 - پايش، رصد و ارزيابی تخصصی طرحهای پیشنهادی و اقدامهای فرهنگی مجموعة سازمان تبلیغات اسلامی و دیگر دستگاه ها، تشکلها و فعالین فرهنگی در حوزه آسیبهای اجتماعی

2 - ارتقاء انگیزشی، فكری و مهارتی فعالین برتر فرهنگی مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی در استانها

3 - حمايت مادی و معنوی ستادی از طرحهای پیشنهادی و اقدامات برتر گزينش شده جهت تكثیر و توسعه­ی كمی و كیفی آنها

4 - تقويت انگیزة مديران استانی به منظور حمايت و هدايت طرح های پیشنهادی و اقدام های كیفی فرهنگی در موضوعات دارای اولويت عرصة فرهنگ با رویکرد آسیب های اجتماعی

5- ایجاد بانک اطلاعات طرح های پیشنهادی و اقدام های فرهنگی دینی

6- ارائه طرح های پیشنهادی و اقدامات فرهنگی دینی برتر به مبادی ذیربط و بالأخص شورای اجتماعی کشور (وزارت کشور)

محورهای محتوایی رویداد:

1) خانواده

2) مفاسد اخلاقی و اجتماعی

3) اعتیاد

4) بیکاری

5) حاشیه نشینی و مناطق محروم

 

* کلیه طرح های فراخوان شده می بایست در چارچوب پنج محور فوق الذکر باشد و بدواً با شاخصهای ارزیابی اولیه مندرج در فرم شماره 2 (جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه) مورد پایش قرار گرفته و در صورتیکه حائز این معیارها قرار گرفت، صلاحیت طرح در کمیته ارزیابی را خواهد داشت.

* این پایش از سوی اعضای کمیته ارزیابی استانی متشکل از اعضای داخلی اداره کل تبلیغات اسلامی استان برابر معیارهای ارزیابی و پایش مندرج در فرم شماره 2 (جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه) صورت خواهد پذیرفت و و نظریه ارزیابی اولیه در انتهای فرم شماره 1 (مشخصات طرح پیشنهادی و اقدام فرهنگی) نیازی به حضور سایر اعضای کمیته در این مرحله نمی باشد.

 

سنجه هاي گزينش طرح های پیشنهادی هوشمند فرهنگی در رویداد

ردیف

شاخص های ارزیابی

سقف امتیاز
بر اساس ضریب اهمیت

1

میزان مطابقت برنامه با اسناد بالادستی (مأموریتهای ابلاغی سازمان و منویات مقام معظم رهبری)

10

2

نیازسنجی انجام شده برنامه با توجه به زیست بوم استان و یا ...

15

3

تحقق اهداف برنامه[1]

15

4

میزان ارزش اهداف برنامه[2]

10

5

تامین اعتبار اجرایی برنامه

15

6

میزان فراگیری برنامه

10

7

اجرا و خلاقیت برنامه

15

8

گزارش اجرای برنامه1

10

جمع کل

100

 

 

فرم شماره:   2

جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه



ردیف

عنوان آسیب اجتماعی

شاخصه های پایش اولیه طرح

1

خانواده[3]

تشکیل خانواده

تحکیم بنیان خانواده

جلوگیری از ورود آسیب به خانواده

سبک زندگی اسلامی

2

مفاسد اخلاقی و اجتماعی[4]

رذائل اخلاقی و مفاسد فردی

ناهنجاری­ها و مفاسد اجتماعی

معاصی و محرمات

تهاجم فرهنگی دشمنان

3

اعتیاد[5]

آثار و عواقب فردی و اجتماعی اعتیاد

جلوگیری از گرایش افراد
به مواد مخدر

خانواده بویژه جوانان و اعتیاد

دین و اعتیاد

4

بیکاری[6]

فرهنگ و اشتغال زایی

بیکاری و مفاسد اجتماعی

بیکاری و معضلات خانواده

جوانان و بیکاری

5

حاشیه نشینی و مناطق محروم[7]

اتباع بیگانه و حاشیه نشینی

مناطق محروم و فرهنگ دینی

معضلات فرهنگی حاشیه نشینی

فقر اقتصادی

 

* نکته: جدول معیارهای ارزیابی و پایش اولیه (فرم شماره2) باید توسط رؤسای کمیته های استانی همراه با نامه فراخوان رویداد ملی طواف به انضمام فرم شماره 1 در اختیار متقاضیان شرکت در رویداد قرار گیرد.

 

 

 

 

طرح های منتخب:

کلیه طرح های ارسالی از کمیته های استانی به دبیرخانه رویداد ملی طواف می بایست مطابق محورهای ابلاغی و شاخص های مندرج در فرم شماره 5 (فرم ارزیابی کمیته استانی) ارزیابی شده و پس از کسب امتیاز لازم، طرح های برتر و مستعد حمایت برابر سهمیه مورد اشاره در جدول زیر تعیین گردد.

تعداد طرح های منتخب استانی

طرح ها

خانواده

مفاسد اخلاقی و اجتماعی

اعتیاد

بیکاری

حاشیه نشینی

برتر

5

5

1

1

1

مستعد حمایت

5

5

1

1

1

 

 

جوایز:

اعطاء جوایز کلیه طرح های منتخب برتر، مستعد حمایت و برگزیده آزاد با وصول طرح تفصیلی و ارزیابی کمیته ستاد مرکزی به شرح ذیل خواهد بود؛

  • کلیه طرحهای پیشنهادی و اقدامهای فرهنگی واصله از کمیته های استانی در بانک اطلاعات طرحهای فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و وزارت کشور ثبت و مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
  • طرح های برتر: هر طرحی که حائز امتیاز 100 - 80 باشد به عنوان طرح برتر انتخاب شده و مبلغ 100.000.000 ریال به عنوان جایزه نقدی به صاحب اثر اعطاء می­گردد و همچنین این طرح به کارگروه اجتماعی وزارت کشور، دستگاه ها و نهادهای مرتبط جهت حمایت و اجرا در سطح ملی ارجاع می شود.
  • طرح های مستعد حمایت: هر طرحی که حائز امتیاز 80 - 60 باشد به عنوان طرح مستعد حمایت انتخاب شده و مبلغ 70.000.000 ریال به عنوان جایزه نقدی به صاحب اثر اعطاء می­گردد و همچنین این طرح به کارگروه اجتماعی وزارت کشور، دستگاه ها و نهادهای مرتبط جهت حمایت و اجرا در سطح ملی ارجاع می شود.
  • طرح های برگزیده آزاد: ارزیابی و انتخاب طرح های برگزیده آزاد و همچنین اعطای جوایز، طبق شاخصه های کمیته ستاد مرکزی صورت می پذیرد و از حیطه اختیارات کمیته های استانی خارج می باشد.

* لازم به توضیح است؛ کمیته های استانی در اعلام فراخوان عمومی صرفاً در خصوص طرح های برتر و مستعد حمایت مجاز به انتشار اطلاعیه و اعلام جوایز می باشند، فلذا در خصوص انتخاب و اعطای جوایز به طرح های برگزیده آزاد مجاز به اعلام فراخوان نمی باشند.

 

[1] - شاخص ارزیابی ردیف 3 و 8 صرفاً مربوط به اقدامهای انجام شده می باشد. به عبارت دیگر امتیاز این ردیفها به طرح های پیشنهادی و ایده های نو تعلق نمی گیرد.

[2] - شاخص ارزیابی ردیف 4 صرفاً متعلق به ایده های بدیع و نو می باشد. به عبارت دیگر امتیاز این ردیف به اقدامهای انجام شده تعلق نمی گیرد.

[3] - خانواده: سقط جنین، مد و حجاب، مهریه، طلاق عاطفی، ازدواج سفید، بی بندوباری اخلاقی و عدم تعهد زوجین، فرصتها و تهدیدهای ماهواره و شبکه های مجازی، ازدواج آسان، طلاق، جمعیت و فرزند آوری، زنان سرپرست خانوار، ازدواج کودکان، ازدواج اجباری، روابط والدین با فرزندان، تربیت دینی فرهنگی اعضای خانواده، تجمل گرایی، سبک زندگی ایرانی اسلامی و....

 

[4] - مفاسد اخلاقی و اجتماعی: زنان خیابانی، مزاحمین نوامیس، بدحجابی و بی حجابی، بزهکاری، مشروبات الکلی و مسکرات، رشوه، نزاعهای خیابانی و قومی قبیله ای، سرقت، تکدی گری، کارتن خوابی، همجنسگرایی، تن فروشی، کودک آزاری، دختران فراری، زنان مطلقه و....

 

[5] - اعتیاد: تولد دوباره (ترک اعتیاد)، تجاهر به مصرف مواد مخدر، آثار مخرب فرهنگی اجتماعی اعتیاد، کاهش سن اعتیاد در جوانان و نوجوانان، اعتیاد زنان و دختران، تهاجم فرهنگی و سودجویی در تنوع و تکثر جنس مواد مخدر و ....

[6] - بیکاری: کودکان کار، آثار ترک تحصیل در بیکاری، آثار مهاجر پذیری اتباع بیگانه در بیکاری، ارتباط بیکاری با مفاسد اخلاقی و اجتماعی، معضلات حاصله از بیکاری در خانواده، تبعات بیکاری جوانان در دامن زدن به سایر معضلات فرهنگی فردی و اجتماعی و ...

 

[7] - حاشیه نشینی: عوامل فرهنگی حاشیه نشینی، ارتباط حاشیه نشینی با سایر آسیبهای اجتماعی (خانواده، مفاسد اخلاقی و اجتماعی، اعتیاد، بیکاری) و ...

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .