عنوان سال 1402

اوقات شرعی

لزوم آشنایی مبلغان با ابزارهای نوین تبلیغاتی

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با تاکید بر لزوم آشنایی مبلغان با ابزارهای نوین تبلیغاتی، گفت: نگران وضعیت تبلیغ به معنای واقعی هستیم، فصل جدید در سازمان وقتی اتفاق می‌افتد که تبلیغ را ابزاری برای دعوت جوانان به دین استفاده کنیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت الاسلام والمسلمین مهدی فوقی امروز _دوشنبه، بیست‌ونهم فروردین‌ماه_ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه یکی از اصلی‌ترین وظایف سازمان تبلیغات اسلامی تبیین اسلام و انقلاب اسلامی است، اظهار کرد: بر اساس آنچه رهبر معظم انقلاب به عنوان جهاد تبیین مطرح می‌کند، سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مجریان جهاد تبیین به شمار می‌آید.

وی از آغاز فصل جدیدی در روش‌ها و برنامه‌های سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و افزود: باید نمودهای آنچه از گذشته تا کنون در سازمان انجام شده است را در نسل جوان ببینیم، اما اگر امروز خروجی فعالیت‌های تبلیغی را در نسل جوان دیده نمی‌شود، حاصل کوتاهی عملکرد ما است.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با بیان اینکه باید مهم‌ترین سرفصل‌های فعالیت سازمان تبلیغات با مقتضیات زمان همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: در این شرایط اگر سازمان مخاطبان خود را که اصلی‌ترین آنها نسل جوان هستند، نیازسنجی نکند و به اجرای برنامه‌های سنتی و قبلی خود ادامه دهد، نشان دهنده ضعف‌های اصلی سازمان تبلیغات است.

نیازهای جوانان شناسایی نشده است

وی نشست امروز را فصل جدیدی برای آغاز فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی در استان اصفهان معرفی کرد و افزود: به عنوان آغاز فعالیت‌های سازمان باید به دنبال این پرسش باشیم که نسل جوان در مقتضیات زمان کنونی از ما چه می‌خواهند و به عنوان پیشانی معرفی انقلاب و اسلام به جوانان چه کردیم، برای رسیدن به این هدف سازمان تبلیغات باید کارشناسانی را به کار گیرد که نیاز روز جوانان را مشخص کنند در حالی که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فوقی لازمه ایجاد آرامش در نسل جوان را شناسایی نیازهای آنها دانست و اظهار کرد: یکی از برنامه‌های در دستور کار این است که شبکه مبلغان را در استان به روز رسانی کنیم که با روش‌های نوین تبلیغات آشنا شوند، اتفاقات شبکه مجازی کم نیست و مبلغ باید آشنا به روش‌ها و ابزارهای نوین در تبلیغات باشد.

وی از دیگر مأموریت‌های سازمان تبلیغات را به‌روز رسانی هیئت‌های مذهبی معرفی کرد و گفت: اگر این بخش پاسخگوی نیاز نسل جوان پاسخگو نباشد، روند سنتی خود را پیش رو دارد البته این هیئت‌ها، منافع زیادی از دوران جنگ گرفته تا کرونا ایفا کردند، در نشست‌های تخصصی نیز اعلام کردیم که باید یکی از اصلی‌ترین فضاهای مورد توجه حضور نسل جوان باشد.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان راهکار به‌روزرسانی سازمان تبلیغات را واگذاری مسئولیت‌ها به نسل جوان بیان کرد و افزود: روحانیانی که در سازمان فعالیت می‌کنند، باید جوابگوی فعالیت‌های جوانانه باشند گرچه در برخی بخش‌ها شاهد حضور مبلغانی هستیم که مسلط به زبان‌های خارجی بوده و توانمندی ورود به فضاهای مجازی را دارند و باید در فعالیت‌ها از آنها استفاده کنیم.

ایجاد نشاط اجتماعی از طریق هیئت‌ها و کانون‌های تبلیغی

حجت‌الاسلام والمسلمین فوقی یکی از مهم‌ترین وظایف هیأت‌ها و کانون‌های تبلیغی و مداحان را ایجاد نشاط برای جامعه اعلام کرد و گفت: نشاط باید بیشتر از سوی جامعه مذهبی به همه افراد جامعه تزریق شود، بنابراین یکی از اصلی سازمان تبلیغات را ایجاد نشاط معنوی در جامعه می‌دانم که می‌توان از طریق اجرای برگزاری برنامه‌های شاد در مناسبت‌های مختلف و توجه به آنچه ائمه‌اطهار (ع) فرمودند: «شیعیان از اضافه گل ما خلق شده‌اند، اما ما شادی آنها را در مسائل دینی مدنظر قرار ندادیم» به این هدف دست یافت.

وی انتظار جوانان از قشر مذهبی را ایجاد نشاط دانست و افزود: باید فعالیت‌های نشاط‌آور را در مسائل مذهبی مورد توجه قرار دهیم، نشست و گفت‌وگو با امامان جماعت در راستای همین هدف است که بتوانیم اجرای فعالیت‌های نشاط‌آفرین را افزایش دهیم، همچنین پرداختن به مجالس جشن‌های خانگی، تعظیم شعائر مذهبی و تعادل در پرداختن به هر دو مورد را در نظر داریم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به توجه این نهاد به کمرنگ شدن آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: محوریت رفع و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را به هیئت‌های مذهبی و شبکه مبلغان و مداحان واگذار می‌شود، همانگونه که در برگزاری جشن گلریزان در آستانه میلاد امام زمان (عج) با فعالیت همین هیئت‌ها، تعداد زیادی زندانی جرایم مالی آزاد شدند.

فعالیت‌های ماه مبارک رمضان در اولویت

حجت‌الاسلام والمسلمین فوقی برگزاری نشست‌های تعالی مدیران و نشست جهاد تبیین، نشست با مداحان درباره تأثیر گذاری بیشتر بر مخاطبان، برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌ها در موضوعات مختلف از جمله گفتمان سازی جمعیت و تمرکز بر کمک‌های مومنانه را از دیگر فعالیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان معرفی کرد و گفت: اولویت فعالیت‌های ما تمرکز بر فعالیت‌های ماه رمضان است، با توجه به اینکه سازمان تبلیغات متولی امور مذهبی در استان است، در آستانه ماه رمضان علاوه بر دعوت از روحانیون و ائمه جماعت مساجد که نمادین برگزار شد، برنامه غبارروبی مساجد، برگزاری جلسات تفسیر را برای مدارس صدرا با حضور اساتید ملی انجام شده است.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های در دستور کار سازمان تبلیغات را توجه ویژه به مناطق محروم اعلام کرد و ادامه داد: پایگاه‌های اجتماعی را در محله جوی آباد، حصه و زینبیه در نظر گرفته شده است و پس از بازدید میدانی از منطقه، روحانیون جهادی برای فعالیت در حصه تشکیل شده و قرار است با توجه به آسیب‌های این منطقه حضور پررنگ‌تری برای رفع آسیب‌ها داشته باشند، تشکیل مدارس به سبک در مسجد نیز در دستور کار است که با مدیر کل آموزش و پرورش روند تشکیل این مدارس قرآنی و حضور جلسات خیران قرآن در دست بررسی قرار دارد.

برگزاری مراسم شهادت امیرالمومنین (ع) در محور چهارباغ

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان با اشاره به برگزاری مراسم جز خوانی قرآن کریم در محور چهارباغ، تصریح کرد: این فعالیت با محوریت مؤسسه قرآنی برهان ذیل سازمان تبلیغات در حال انجام است و برای هفته آینده نیز تجمع هیئت‌های مذهبی در عصر شهادت امام علی (ع) پیش‌بینی شده است که انتظار داریم که بتوانیم مراسم خوبی در چهارباغ برگزار کنیم.

وی پیشنهاد برگزاری مراسم شب‌های قدر در این خیابان را در حال بررسی دانست و گفت: هنوز در این باره به جمع‌بندی نرسیده‌ایم، اما یکی از بحث‌های جدی ما در سازمان تبلیغات اسلامی است، در برگزاری نمایشگاه قرآن نیز همکاری مؤثری داشتیم که به شکل جدی در این عرصه برنامه داریم.

نگران وضعیت تبلیغ به معنای واقعی هستیم

حجت‌الاسلام والمسلمین فوقی مطالبه‌گری رسانه‌ها را زمینه‌ساز نزدیک‌شدن سازمان تبلیغات اسلامی به مأموریت‌های اصلی خود معرفی کرد و افزود: نگران وضعیت تبلیغ به معنای واقعی هستیم، فصل جدید در سازمان وقتی اتفاق می‌افتد که تبلیغ را ابزاری برای دعوت جوانان به دین استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: تبلیغ فقط سخنرانی نیست، باید مراوداتی با نسل جوان، فهم آنها و تلاش برای رفع نیازهای این نسل از طریق گفت‌وگوی مستقیم با آنها را جزو اهداف جدی خود بدانیم همچنین گنجاندن فعالیت‌های مشاوره‌ای در برنامه‌های سازمان از اهداف آینده به شمار می‌رود.

مدیر کل تبلیغات اسلامی استان اصفهان ارتباط شبکه مبلغان با نسل جوان در مدارس را از مهم‌ترین آرمان‌های این سازمان بیان کرد و اظهار امیدواری کرد: نسل علاقه‌مند به دین، کشور و انقلاب جذب شوند، زیرا در حال حاضر با خلاصه شدن دین در برخی فعالیت‌های محدود در مساجد، حسینیه‌ها و مراکز مذهبی از این جلوه جذاب دین که امامان و رهبر مطرح می‌کنند، جدا مانده‌اند.

تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .

اظلاعیه ها و لینک های مهم

 سازمان تبلیغات اسلامی