معراج پیامبر(صلوات الله علیه) پرچم و عَلَم انسانیت بر قله معنویّت و شرافت است که توسط گل سرسبد خلقت، و مهربانیِ اهل عالم و اسوهی بندگی خدا انجام شد.
معراج رسول اکرم(صلوات الله علیه) نشان داد که یک انسان کامل میتواند مورد دعوت خدای متعال باشد و اهل آسمان همه در برابر او به کرنش و تواضع، عظمت او را ستایش کنند.
در این سفر روحانی و جسمانی که مقصد آن، بالاترین درجهی ممکن بود و در آن خداوند متعال بعضی از نشانههای عظمت خود را به دیدهی آخرین پیامبرش نشاند، همهی اهل آسمان جواب سؤال خود را دریافتند.
همان سؤالی که در ابتدای خلقت انسان پرسیدند: « قَالُواْ أَ تجعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِكُ الدِّمَاء[بقره/30] فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا كسى را در آن قرار مىدهى كه فساد و خونریزى كند؟!»؛ آری! انسان میتواند با بندگی به درجهای برسد که آسمانیان انگشت تعجّب به دهان بگیرند. چرا که گمان نمیکردند که این انسان با قابلیت فساد و خونریزی به جایی برسد که پرچم هدایت به دین خدا را در بین انسانهایی که از جنس خود او هستند برافراشته نماید و مورد دعوت خدای متعال واقع شود تا از روی زمین که پستترین مکانهاست به عروجی برسد که دست ملائکهی مقرّب هم از آن درجات کوتاه و دور است.
همهی این درجات به سبب مهربانی و دلسوزی و اخلاق صفناشدنی پیامبراعظم (صلوات الله علیه) [1] برای هدایت و رشد انسانها بود؛ به اندازهای که خداوند او را متذکّر می شود که ما این قرآن را برای این بر تو نازل نکردیم تا خود را به مشقّت بیاندازی![2]
معراج رسول اکرم(صلوات الله علیه) نشان داد که یک انسان کامل میتواند مورد دعوت خدای متعال باشد و اهل آسمان همه در برابر او به کرنش و تواضع، عظمت او را ستایش کنند.
در این سفر روحانی و جسمانی که مقصد آن، بالاترین درجهی ممکن بود و در آن خداوند متعال بعضی از نشانههای عظمت خود را به دیدهی آخرین پیامبرش نشاند، همهی اهل آسمان جواب سؤال خود را دریافتند.
همان سؤالی که در ابتدای خلقت انسان پرسیدند: « قَالُواْ أَ تجعَلُ فِیهَا مَن یُفْسِدُ فِیهَا وَ یَسْفِكُ الدِّمَاء[بقره/30] فرشتگان گفتند: «پروردگارا!» آیا كسى را در آن قرار مىدهى كه فساد و خونریزى كند؟!»؛ آری! انسان میتواند با بندگی به درجهای برسد که آسمانیان انگشت تعجّب به دهان بگیرند. چرا که گمان نمیکردند که این انسان با قابلیت فساد و خونریزی به جایی برسد که پرچم هدایت به دین خدا را در بین انسانهایی که از جنس خود او هستند برافراشته نماید و مورد دعوت خدای متعال واقع شود تا از روی زمین که پستترین مکانهاست به عروجی برسد که دست ملائکهی مقرّب هم از آن درجات کوتاه و دور است.
همهی این درجات به سبب مهربانی و دلسوزی و اخلاق صفناشدنی پیامبراعظم (صلوات الله علیه) [1] برای هدایت و رشد انسانها بود؛ به اندازهای که خداوند او را متذکّر می شود که ما این قرآن را برای این بر تو نازل نکردیم تا خود را به مشقّت بیاندازی![2]
چرا عجیبترین سفر؟
1- سرعت مسافرت:
در طی چند ساعت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه ) از مکه به بیت المقدس و سپس به آسمانها عروج کرد.[3]
2- شبانه بودن
سفرهای مهم و پیچیده در روز انجام میشوند امّا این سفر با همهی اهمّیت و پیچیدگی در شب اتّفاق افتاد.[4]
3- وسیله نقلیهی عجیب
حضرت بر روی وسیلهای مخصوص به نام بُراق که از طرف خداوند مهیّا شده بود سوار شدند و به این سفر رفتند. «قَالُوا سُلَیْمَانُ خَیْرٌ مِنْكَ قَالَ وَ لِمَ ذَاكَ؟ قَالُوا لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَخَّرَ لَهُ الشَّیَاطِینَ وَ الْإِنْسَ وَ الْجِنَّ وَ الطَّیْرَ وَ الرِّیَاحَ وَ السِّبَاعَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص فَقَدْ سَخَّرَ اللَّهُ لِیَ الْبُرَاقَ وَ هُوَ خَیْرٌ مِنَ الدُّنْیَا بِحَذَافِیرِهَا»[5]
گفتند: سلیمان از تو بهتر و برتر بود. فرمود: در چه فضیلت؟ گفتند: زیرا خداوند با عزّت و جلال تمام شیاطین و انس و جنّ و پرندگان و بادها و حیوانات وحشى را گوش بفرمان و مسخّر او ساخته بود.رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: خداوند نیز براق را مسخّر من ساخت و آن عطا از همه دنیا بهتر و بالاتر است، و آن مركبى از مراكب بهشت است.
4- مقصد عجیب
رؤیت آسمانها و قرب الهی مقصد این مسافرت است [6] که انسانها امروزه با اینهمه تلاش برای رسیدن به این مقصد تنها توانستهاند با پیشرفتهترین وسایل امروزی به نزدیکترین اجرام آسمانی به زمین دسترسی مختصری داشته باشند.
5- دلیل سفر
عبودیت و بندگی که اشرف مخلوقات، نسبت به خالق بیهمتا داشت باعث شد تا خداوند او را به این میهمانی عجیب و ملکوتی به طور اختصاصی دعوت کند.[7]
1- سرعت مسافرت:
در طی چند ساعت پیامبر اکرم (صلوات الله علیه ) از مکه به بیت المقدس و سپس به آسمانها عروج کرد.[3]
2- شبانه بودن
سفرهای مهم و پیچیده در روز انجام میشوند امّا این سفر با همهی اهمّیت و پیچیدگی در شب اتّفاق افتاد.[4]
3- وسیله نقلیهی عجیب
حضرت بر روی وسیلهای مخصوص به نام بُراق که از طرف خداوند مهیّا شده بود سوار شدند و به این سفر رفتند. «قَالُوا سُلَیْمَانُ خَیْرٌ مِنْكَ قَالَ وَ لِمَ ذَاكَ؟ قَالُوا لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ سَخَّرَ لَهُ الشَّیَاطِینَ وَ الْإِنْسَ وَ الْجِنَّ وَ الطَّیْرَ وَ الرِّیَاحَ وَ السِّبَاعَ فَقَالَ النَّبِیُّ ص فَقَدْ سَخَّرَ اللَّهُ لِیَ الْبُرَاقَ وَ هُوَ خَیْرٌ مِنَ الدُّنْیَا بِحَذَافِیرِهَا»[5]
گفتند: سلیمان از تو بهتر و برتر بود. فرمود: در چه فضیلت؟ گفتند: زیرا خداوند با عزّت و جلال تمام شیاطین و انس و جنّ و پرندگان و بادها و حیوانات وحشى را گوش بفرمان و مسخّر او ساخته بود.رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله فرمود: خداوند نیز براق را مسخّر من ساخت و آن عطا از همه دنیا بهتر و بالاتر است، و آن مركبى از مراكب بهشت است.
4- مقصد عجیب
رؤیت آسمانها و قرب الهی مقصد این مسافرت است [6] که انسانها امروزه با اینهمه تلاش برای رسیدن به این مقصد تنها توانستهاند با پیشرفتهترین وسایل امروزی به نزدیکترین اجرام آسمانی به زمین دسترسی مختصری داشته باشند.
5- دلیل سفر
عبودیت و بندگی که اشرف مخلوقات، نسبت به خالق بیهمتا داشت باعث شد تا خداوند او را به این میهمانی عجیب و ملکوتی به طور اختصاصی دعوت کند.[7]
پی نوشت ها :
[1] سوره قلم – آیه 4
[2]سوره طه – آیه 2
[3]و[4] سوره اسراء- آیه1
[5] الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص49
[6]سوره اسراء، آیهی1
[7] همان
[1] سوره قلم – آیه 4
[2]سوره طه – آیه 2
[3]و[4] سوره اسراء- آیه1
[5] الإحتجاج على أهل اللجاج، ج1، ص49
[6]سوره اسراء، آیهی1
[7] همان
تاریخ آخرین بروز رسانی سایت :05 11 2023 .